Opinie

Beroep of roeping

Het drieduizenddaagse premierschap van Balkenende werd gevierd met een toespraak over het (dunne) meesterwerk van Max Weber: ‘Politiek als beroep’.

In het Duits kan Beruf zowel roeping als beroep betekenen. Balkenende, zo bleek uit de speech, was duidelijk een gevalletje politiek als roeping.
Dat krantenbericht over Balkenende nam me terug naar een ander essay dat Max Weber schreef. ‘Wetenschap als Beroep’. Eigenlijk moet elke onderzoeker dat boekje lezen. Universiteitsbestuurders trouwens ook. Hij heeft het over de intellectuele opwinding en de immense voldoening die een ingeving kan opleveren. Ook schrijft hij over de drang om te scheppen, te zoeken en te vinden.
Ik las het essay in de tijd dat ik als aio aan mijn proefschrift werkte. Sinds die tijd komt de vraag onregelmatig, en altijd onverwacht bij me op: als ik eerlijk ben, ben ik dan wetenschapper uit roeping, of is het bij mij een beroep? Soms herkende ik de intellectuele opwinding, die beter dan verliefdheid is. Bij vlagen was ik ook cynisch. Bij nanowetenschappers en andere fundamentele onderzoekers ligt dat misschien anders, maar wat kunnen mijn modellen en theorieën in hemelsnaam toevoegen aan het heil van de wereld? Altijd keek ik bij de beantwoording van de vraag naar de inhoud van het vak, en wat dat mij en, ahum, de samenleving, of wat; zelfs de wereld opleverde.
Vandaag beantwoordde ik de vraag voor de zoveelste keer. Wetenschap is een roeping voor mij, maar niet omdat ik dingen ontdek en modellen bouw die de wereld veranderen. Ik voel me thuis op de universiteit. Elke dag maak ik iets bijzonders mee. Soms slimme, eigenzinnige collega’s die onorthodoxe ideeën willen delen, soms jonge onderzoekers die op zeer aanstekelijke wijze hemels bestormen.
En u? Bent u wetenschapper uit roeping, of is het een beroep?

Bij TBM was Thijs Derksen (25) de beste afstudeerder. In zijn afstudeerproject heeft hij onderzoek uitgevoerd naar de selectie van de beste combinatie van transportmiddelen voor het vervoer van containers op een containerterminal. Het ging dan om vervoer naar de stack (de plaats waar de containers worden opgeslagen in de terminal) en ín de stack. “Met het model dat ik heb opgesteld kan een beslissing worden genomen aan de hand van verschillende indicatoren op de volgende gebieden: financieel, operationeel, milieu en de inzet van arbeid. De eerste twee indicatoren zijn direct interessant voor de terminaloperator omdat deze bepalen hoe winstgevend de terminal zal worden. Overheden stellen vaak eisen op betreffende de maximale CO2 en NOx uitstoot en de minimale hoeveelheid arbeidsplaatsen die een nieuwe terminal moet genereren.