Benauwd debat

Niemand kreeg het warmer op het Delft Politics debat dan CDA-er Jan Jacob van Dijk, die zich gedwongen zag het kabinetsbeleid op studieterrein te verdedigen.

Delft Politics

‘De harde knip is een goed idee’, luidde de stelling waarover de heren Van Dijk (CDA en SP) in debat gingen. Jan Jacob van Dijk (CDA), behalve kamerlid ook deeltijdhoogleraar aan de VU, verdedigde de stelling. Een harde knip, zo stelde hij, vergroot de vrijheid van de student omdat die na een afgeronde bachelor overal verder zijn master kan volgen. Jasper van Dijk (SP) kreeg het eerste applaus van de middag door te stellen dat het CDA studenten onderschat en betuttelt. Het publiek kwam met het voorbeeld van studenten die, doordat ze twee vakken van hun bachelor verwijderd waren, een jaar verliezen met wachten op de volgende instroom.

Onder druk begon Van Dijk (CDA) te wijken. Bij niet-relevante vakken (welke zijn dat?) zouden studenten toch alvast mogen beginnen, en er zouden ook meer instapmomenten moeten komen. Zijn opponent merkte op dat Den Haag daar niet over gaat.

Volgens de bewoners gaat het op de Korvezee om balansventilatie, waarbij verse lucht niet binnenkomt via raampjes of roosters, maar via een buizensysteem. Dat systeem voert evenveel lucht de woning in als uit, via de keuken en de badkamer. De buizen voor in- en afvoer lopen langs elkaar, waardoor warmte van de oude binnenlucht overgaat op verse lucht van buiten. Alleen de warmte wordt dan overgedragen.

In april 2008 was het balansventilatiesysteem negatief in het nieuws, doordat mensen in een Amersfoortse nieuwbouwwijk er ziek van werden. Wellicht, zo redeneert Sander Jongerling van Duwo, denken de Korvezeebewoners dat er daarom sprake was van deze ventilatie.

Want daarvan is volgens het hoofd beheer op dit het complex helemaal geen sprake. Er is alleen een mechanische ventilatie. “Het gaat hier alleen maar om de afvoer van lucht”, zegt Jongerling. “We gebruiken in de huidige gebouwen nergens balansventilatie.”

Overigens komt er wel in de woontorens bij de Hammenpoort (Leeghwaterstraat West) balansventilatie. “Hoe het precies werkt en wat de gevolgen zijn, weet ik niet”, zegt Jongerling. “Ik neem aan dat over het systeem is nagedacht. Het zal toch niet zo simplistisch zijn dat lucht van de een wordt binnengeblazen bij de ander?”

Delft Politics

‘De harde knip is een goed idee’, luidde de stelling waarover de heren Van Dijk (CDA en SP) in debat gingen. Jan Jacob van Dijk (CDA), behalve kamerlid deeltijdhoogleraar aan de Vrije Universiteit, verdedigde de stelling. Een harde knip, zo stelde hij, vergroot de vrijheid van de student omdat die na een afgeronde bachelor overal verder zijn master kan volgen. Jasper van Dijk (SP) kreeg het eerste applaus van de middag door te stellen dat het CDA studenten onderschat en betuttelt. Het publiek kwam met het voorbeeld van studenten die, doordat ze twee vakken van hun bachelor verwijderd waren, een jaar verliezen met wachten op de volgende instroom.