Benali: Passie voor pleinen

De masterclass van cultureel professor Abdelkader Benali zit erop. In een speciale uittreerede presenteren verschillende groepen studenten onder leiding van Benali woensdagavond 13 december hun projecten in het auditorium. Het onderwerp: pleinen.

Abdelkader Benali.

Zo’n twintig studenten van verschillende faculteiten onderzochten de afgelopen maanden in zeven masterclasses en een excursie allerlei aspecten van pleinen. “In vijf groepen deden de studenten een eindopdracht”, vertelt Roderick Hageman, projectleider van de culturele professor. “De onderwerpen waren beelden op pleinen, het schoolplein, een specifiek plein zoals de Markt in Delft en het Schouwburgplein in Rotterdam.”

Zevende cultureel professor

Elke jaar wordt er een cultureel professor gekozen, waarmee de TU Delft meer verbinding wil leggen tussen kunst en technologie. Een traditie die teruggaat naar 2001, toen het nog gastschrijverschap heette. Schrijver en programmamaker Abdelkader Benali is de zevende cultureel professor.

Een van de studenten die meedeed aan het programma is Janne de Hoop, studente industrieel ontwerpen. “Een jaar geleden las ik een essay van Benali en dat sprak me erg aan, waardoor ik zijn boeken ging lezen”, vertelt zij. “Ik heb niet eerder zo bij pleinen stil gestaan, maar de passie voor pleinen heeft Benali goed weten over te brengen.” De Hoop zat in een groep met studenten van bouwkunde, civiele techniek en nanobiologie. “We keken verschillend tegen dingen aan, daar leerde je veel van. Een bouwkundestudent vraagt zich bijvoorbeeld meer af wat de visie van een architect was bij een plein.”

Geen cursus roman schrijven

De masterclass is niet gericht op leren schrijven of theater maken. “Benali geeft geen cursus ‘hoe schrijf je een boek’, maar vertelt over hoe je iets nieuws uitvindt”, aldus Hageman. “Een ingenieur moet veel concrete dingen aanpakken. Kunst is veel minder concreet. Aan het begin van elke bijeenkomst gingen we eerst in op het creatieve proces.” De Hoop zag een verschil tussen Benali en de studenten. “De studenten denken direct in probleemstellingen, oplossingen en ontwerpen. Benali werkt heel anders. Hij gaf mee dat het verhaal vertellen belangrijk is en begint bij de vraag wat we de mensen eigenlijk willen meegeven.”

Inspiratie voor de rest van je werk

“Ik kijk niet meer zonder na te denken naar een plein”, gaat De Hoop verder. “Wat gebeurt er? Hoe bewegen de mensen? Ik realiseer me nu dat het belangrijk is om ruimte te hebben in een woonwijk.” Leuk, maar heeft dat ook iets met haar studie te maken? “De inspiratie neem je mee in de rest van je werk. Het is goed dat er een culturele professor is, want het is een goede afwisseling van de technische universiteit. Toch is het jammer dat er maar twintig studenten meededen aan de masterclasses. Als er honderd mee zouden doen, zou dat fantastisch zijn!”

Uittreerede met presentaties van studenten en toelichting van Abdelkader Benali

Woensdag 13 december om 20.00 uur

Toegangskaarten (à €7,50 (inclusief drankje), €5 voor studenten en medewerkers) te koop bij de informatiebalie in de Aula of via Theater de Veste of Verstegen Stigter.

Meer informatie op de website van de TU, of lees Delta’s eerdere bericht over het programma.

Nog geen genoeg van pleinen? Jasper van Kuijk schreef afgelopen week een stuk in de Volkskrant over het Schouwburgplein.

Roos van Tongeren / Redacteur