Wetenschap

Ben je op Oerol? Ga bij deze TU-studenten langs!

Dat Oerol niet alleen voor theater en muziek is, bewijzen vijftien TU-studenten deze week. Met hun installatie Gap the Border proberen zij midden op het strand nieuwe duinen te maken.

Meer dan duizend jaar geleden groeiden de zandplaten Wexalia en De Schelling samen tot het Waddeneiland Terschelling. Op het zand groeiden wat plantjes, die meer zand vasthielden waar weer plantjes op groeiden. Zo ontstond een duingebied.

Vijftien studenten die het vak ‘Landscape architecture: Oerol on site’ volgden, gaan dit proces simuleren met een grote installatie op het strand tijdens Oerol. Zes meter lange palen gaan de grond in en tussen sommigen komen panelen van jute waar de wind wel doorheen gaat, maar het zand niet.

Gaat dat lukken? Jorren Verheesen, student architectuur, denkt van wel. “We hebben het getest bij de zandmotor. Daar werkte het goed: binnen een paar uur tijd hadden we al best wat zand verzameld. Omdat we de punten zigzag opstellen, vangen we veel zand.”

De studenten komen van allerlei opleidingen: urbanism, architectuur, landschapsarchitectuur en industrieel ontwerpen. “We hebben een constructie ontworpen naar aanleiding van ons vooronderzoek naar duinvorming voor het vak landschapsarchitectuur”, aldus Verheesen. “We hielden ons bezig met de vraag: hoe wordt in honderd jaar tijd een duin gevormd? De cursus duurt in totaal tien weken en is heel intensief: Oerol beslaat de laatste twee weken. Hierna kan het ingezet worden om duinen te laten groeien, maar ons doel was de architectonische interventie.”

‘Dat wordt nog een hele klus’

De resultaten van het vak worden gebruikt door promovenda Janneke van Bergen, die onderzoek doet naar de architectuur van de kust.

Het strand op Terschelling is een van de grootste van Nederland. Bij laagwater kan het wel 400 meter breed worden. “Het is leuk om bovenop de duinen te staan en te zien dat het strand nog heel ver weg ligt”, aldus Verheesen. “Onze installatie beslaat de eerste 150 meter van het strand.”

De beste weersomstandigheden zijn veel wind en weinig regen. “De voorspellingen zijn precies goed: droog met windkracht 5. Zo lukt het ons wel om aan het eind van de week een mooie rij zandduinen neer te zetten.” En de palen met jute? “Die moeten we dan uit het zand halen. Dat wordt nog een hele klus!”

• Oerol Festival, 15 tot 24 juni op Terschelling. De installatie is te vinden bij Strandpaal 12, precies op de grens van de ooit twee losse eilanden. De studenten geven informatie van 11 tot 17 uur en hebben een website

Roos van Tongeren / Redacteur