Opinie

Beledigen mag, bedreigen mag niet

Beledigen mag, bedreigen mag niet‘Vrijheid van meningsuiting geeft je niet het recht om mensen te beledigen.[…]Als je ex-moslims wilt helpen, dan hoef je de profeet niet te beledigen, dan moet je je toon matigen’, aldus ex-moslim Taebi, docent ethiek aan de TUD (Delta nr.

26). Beledigen is echter de reden waarom er vrijheid van meningsuiting bestaat: juist uitingen die mensen als pijnlijk of kwetsend ervaren moeten worden getolereerd. De vrijheid van meningsuiting is het fundament van de open samenleving. Kwetsen en beledigen ook. Hoe zou je ooit religie en ideologieën kunnen bekritiseren zonder dat de aanhangers ervan zich beledigd voelen?

Dreigen met fysiek geweld mag niet. Taebi is naar eigen zeggen ex-moslim en kan daar openlijk voor uitkomen zonder te worden bedreigd. Daarom, zegt Taebi, is er geen probleem. Maar dat is net als beweren dat er geen onderzoek naar kanker nodig is, omdat je zelf geen kanker hebt. Wat Taebi niet inziet is dat er wereldwijd, en ook in het seculiere Nederland, mensen zijn die niet openlijk kunnen beweren ex-moslim te zijn uit angst voor geweld en sociale uitsluiting. Door te ontkennen dat er een probleem is met openlijke afvalligheid van de Islam, bedekt Taebi de problemen met de mantel der multiculturele naïviteit. Het gaat niet om wat Jami zegt, en al helemaal niet om de toon die hij aan slaat. Het gaat erom dat Jami vrij is te zeggen wat hij wil, zonder dat hij daardoor fysiek gevaar loopt.

Volgens Taebi moet je ‘de profeet niet beledigen’. Volgens mij is het onmogelijk om iemand die er niet (meer) is te beledigen, net zoals het onmogelijk is de islam te beledigen. Je kunt alleen mensen beledigen die aanstoot nemen aan opmerkingen over de ‘profeet’ en de islam.

Beledigen is subjectief: wat bedoeld kan zijn als objectieve kritiek kan iemand als zeer beledigend opvatten. Als je zoals Jami en Hirsi Ali beweert dat Mohammed veel onethische handelingen heeft gepleegd (zoals pedofilie) of heeft gepropageerd (dood aan afvalligen, steniging bij overspeligheid van de vrouw), dan is het hek van de dam en wordt er geroepen dat de toon gematigd moet worden. Als Mohammed anno nu in Nederland zou rond lopen, zou hij onherroepelijk veroordeeld worden. En terecht.

Floris van den Berg is filosoof en werkzaam bij Studium Generale TU Delft.

Beledigen mag, bedreigen mag niet

‘Vrijheid van meningsuiting geeft je niet het recht om mensen te beledigen.[…]Als je ex-moslims wilt helpen, dan hoef je de profeet niet te beledigen, dan moet je je toon matigen’, aldus ex-moslim Taebi, docent ethiek aan de TUD (Delta nr. 26). Beledigen is echter de reden waarom er vrijheid van meningsuiting bestaat: juist uitingen die mensen als pijnlijk of kwetsend ervaren moeten worden getolereerd. De vrijheid van meningsuiting is het fundament van de open samenleving. Kwetsen en beledigen ook. Hoe zou je ooit religie en ideologieën kunnen bekritiseren zonder dat de aanhangers ervan zich beledigd voelen?

Dreigen met fysiek geweld mag niet. Taebi is naar eigen zeggen ex-moslim en kan daar openlijk voor uitkomen zonder te worden bedreigd. Daarom, zegt Taebi, is er geen probleem. Maar dat is net als beweren dat er geen onderzoek naar kanker nodig is, omdat je zelf geen kanker hebt. Wat Taebi niet inziet is dat er wereldwijd, en ook in het seculiere Nederland, mensen zijn die niet openlijk kunnen beweren ex-moslim te zijn uit angst voor geweld en sociale uitsluiting. Door te ontkennen dat er een probleem is met openlijke afvalligheid van de Islam, bedekt Taebi de problemen met de mantel der multiculturele naïviteit. Het gaat niet om wat Jami zegt, en al helemaal niet om de toon die hij aan slaat. Het gaat erom dat Jami vrij is te zeggen wat hij wil, zonder dat hij daardoor fysiek gevaar loopt.

Volgens Taebi moet je ‘de profeet niet beledigen’. Volgens mij is het onmogelijk om iemand die er niet (meer) is te beledigen, net zoals het onmogelijk is de islam te beledigen. Je kunt alleen mensen beledigen die aanstoot nemen aan opmerkingen over de ‘profeet’ en de islam.

Beledigen is subjectief: wat bedoeld kan zijn als objectieve kritiek kan iemand als zeer beledigend opvatten. Als je zoals Jami en Hirsi Ali beweert dat Mohammed veel onethische handelingen heeft gepleegd (zoals pedofilie) of heeft gepropageerd (dood aan afvalligen, steniging bij overspeligheid van de vrouw), dan is het hek van de dam en wordt er geroepen dat de toon gematigd moet worden. Als Mohammed anno nu in Nederland zou rond lopen, zou hij onherroepelijk veroordeeld worden. En terecht.

Floris van den Berg is filosoof en werkzaam bij Studium Generale TU Delft.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.