Behoefte aan extra congrescentrum

Vanwege onderwijsdruk wordt het steeds moeilijker om congressen in de aula te organiseren. Volgens conrector Peter Wieringa is er in Delft behoefte aan een congrescentrum voor grotere groepen.

Door toenemende studentenaantallen is het moeilijker om congressen te plannen in de Aula. (Foto: Connie van Uffelen)

Hoe vaak Event Solutions ‘nee’ heeft moeten verkopen, heeft projectleider Corry van der Drift niet geturfd. Wel merkt ze dat het steeds moeilijker wordt om congressen in de Aula te laten plaatsvinden vanwege onderwijs in het auditorium aan grote groepen studenten.

Het roosteren van colleges gebeurt een half jaar van tevoren, zegt Van der Drift. “Aanvragen voor congressen komen anderhalf tot soms wel drie jaar van tevoren. We zetten die aanvragen in een lijst, maar kunnen geen honderd procent zekerheid geven. Faculteiten mogen zelf bepalen of ze in vakantietijd of in collegevrije periodes college geven.”

Er zijn klanten die niet pas een half jaar van tevoren zekerheid willen hebben. Die gaan volgens Van der Drift naar zalen in Rotterdam of Den Haag. “Sommigen nemen het risico of houden het congres eind juni of in vakantieperiodes. Grote kans dat er dan één of twee collegezalen vrij zijn.”

Vier collegezalen

Als een congres wél door kan gaan, zijn er behalve het auditorium ook vier collegezalen te gebruiken. “Grotere congressen gebruiken het auditorium als plenaire zaal en collegezalen als parallelle zalen. Over het algemeen zijn congressen niet zo groot: 250 tot 300 man. Ik had er pas een voor 500 man, half januari. Dan heb je maar twee zalen nodig, maar dat heeft heel wat voeten in aarde gehad.”

Behalve het onderwijs is er nog een tweede ‘hindernis’ voor het organiseren van congressen: promoties en redes. Die laatste vinden ook plaats in het Auditorium. “Voor een promotie gebruik je de Senaatszaal en de Van Hasseltzaal”, zegt Van der Drift. “Het is puzzelen wanneer er de meeste kans is.”

Vooral voor grote congressen van meer dan 500 mensen is moeilijk plek te vinden, zegt conrector Peter Wieringa. “In Delft is grote behoefte aan een congrescentrum.” Daar komt bij dat met het in oktober geïnstalleerde hooglerarenplatform Legatus Delft – een initiatief van het Delft Convention Bureau dat onderdeel is van Delft Marketing – de stad zich meer wil profileren als wetenschappelijke congresstad.

Andere locaties

Maar wat als de Aula vaker ‘nee’ moet verkopen? “We richten ons niet alleen op de Aula maar op alle andere congreslocaties”, zegt Marjan den Boer van Delft Marketing. Ze noemt voor middelgrote congressen het Armamentarium, Art Centre Delft, Lijm & Cultuur, Museum Prinsenhof, de Oude en de Nieuwe Kerk, Pathé, het Prinsenkwartier, theater De Veste, Science Centre, Royal Delft en het WestCord Hotel.

Voor de kleinere congressen tot 250 mensen zijn er volgens Den Boer ook nog de Botanische Tuin, de Brasserij, De Lindenhof, het Vermeercentrum, De Schaapskooi, de Bouwcampus en de Watertoren. “Natuurlijk zou het heel fijn zijn als er een nieuwe congreslocatie zou komen voor de wat grotere congressen. Dat verruimt de mogelijkheden”, aldus Den Boer.

Convenant

Vanuit de gemeente is er echter geen wens voor een (gezamenlijk) congrescentrum en zijn er geen gesprekken over gaande, laat woordvoerder Mark de Kok weten. “Wij kennen die geluiden niet en wij gaan er niet over. Gemeente en TU praten binnen het convenant in brede zin over de toekomstige ontwikkeling van de campus. Dat gaat over veel verschillende onderwerpen zoals stedenbouwkundige ontwikkeling, gebruik van gebouwen en openbare ruimte, voorzieningen en infrastructuur.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl