Begroting van TBM alsnog goedgekeurd

Het college van bestuur accepteert een tekort van een half miljoen bij de subfaculteit WTM. Het college van bestuur (cvb) gaat akkoord met een herziene begroting van Techniek, Bestuur en Management (TBM) als subfaculteit WTM het tekort terug weet te brengen tot vijf ton.

br />
De nieuwe versie van de begroting van TBM vertoonde vorige week nog een tekort van bijna zeven ton. Over de laatste twee ton opgelegde bezuinigingen zeggen TBM-decaan Idenburg en vice-decaan Kroes van Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen (WTM) dat ze ‘die inspanningsverplichting willen aangaan’.

Eind vorig jaar werd de begroting van de subfaculteit afgekeurd door het cvb. Het totale tekort bedroeg toen nog 3,3 miljoen gulden en er werd rekening gehouden met een negatief saldo van 2,5 miljoen in 1999. WTM moest binnen drie maanden met een een nieuwe begroting en een businessplan komen, eiste het cvb.

Volgens Kroes zijn er intern forse maatregelen genomen. ,,We zijn zeer terughoudend geweest in ons personeelsbeleid. Het basis-uurtarief voor het service-onderwijs is verhoogd met tien procent, en de achterstallige rekeningen bij de faculteiten zijn, op één na, betaald. Vanaf nu geeft WTM geen onderwijs meer voor nop.” Het college kwam WTM tegemoet door de korting op geoormerkte gelden op te heffen.

De maatregelen hebben volgens Kroes wel geleid tot personele problemen. ,,Verschillende secties hebben problemen om aan de lopende onderwijsverplichtingen te voldoen. Bij ‘Nederlands voor buitenlanders’ hebben we een wachtlijst moeten opstellen. We moeten alle zeilen bijzetten, maar desondanks teren we nu wel in op onze onderzoekscapaciteit. En dat kan op den duur grote gevolgen hebben, want ook onderzoek genereert veel inkomsten.”