‘Bedrijfsleven biedt kansen bij numeri fixi’

Doe bij ruimtegebrek een beroep op het bedrijfsleven, suggereerden belangenclubs en werkgevers onlangs als alternatief voor numeri fixi. De Delftse studentenraad ziet kansen, mits de universiteit onafhankelijk blijft.

Bouwkunde is een van de faculteiten met een numerus fixus. (Foto: TU Delft)

Het zou volgens de studentenraad (sr) ‘mooi’ zijn als samenwerking met het bedrijfsleven leidt tot meer ruimtes voor practica en studieplekken. “De vraag is alleen tot hoever het bedrijfsleven ons kan helpen en of het dat ook wil doen”, zegt sr-voorzitter Marie Sam Rutten. “Zolang de universiteit onafhankelijk blijft, zien we daar geen probleem in en denk ik dat er kansen liggen.”

Rutten verwijst naar een aanbod van de TU Delft spin-off Ampelmann tijdens de afgelopen tentamenperiode. De voormalige YesDelft start-up stelde zijn bedrijfspand een weekend lang open, zodat er honderd extra studieplekken beschikbaar kwamen. Ruttens fractie Oras promootte de actie. “Er zijn veel studenten geweest en Ampelmann denkt erover om het vaker te doen”, zegt Rutten.

In Forum, het opinieblad van ondernemingsorganisatie VNO-NCW, gaven belangenclubs en werkgevers vijf alternatieven voor een numerus fixus. Zoals:

• Bouw een nieuwe technische universiteit

Dat zou iets kunnen oplossen, als het een kwalitatief goede universiteit wordt, vindt Rutten. “De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de regering, niet bij de universiteiten.”

• Bij afwijzing doorverwijzen naar andere universiteiten, ook algemene met bètastudies

Volgens Rutten lost dat het probleem uiteindelijk niet op. “Na een paar honderd doorverwijzingen zitten die studies ook vol. Het kan een kortetermijnoplossing zijn om nu zo veel mogelijk studenten ergens te plaatsen.” Rutten vindt de vraag of er te weinig wordt samengewerkt en doorverwezen ‘een lastige’. “Als je hier wordt afgewezen voor een studie, ga je al op zoek naar een andere universiteit. Misschien kan dat gemakkelijker worden gemaakt.”

• Werk als technische universiteiten meer samen, met technische opleidingen in elke regio

Studenten kiezen regionaal, zegt Rutten. “Hoe ga je de kwaliteit bij dependances waarborgen? We zien de meerwaarde van studeren in Delft. Deelname aan het studentenleven, ontwikkeling van studenten via dreamteams en interdisciplinaire projecten: dat gebeurt allemaal op de campus.”

• Laat meer studenten ’s avonds en online toe tot opleidingen

De studenten zijn niet voor meer avondcolleges. Die zijn er al als noodoplossing voor de capaciteitsproblemen. “Een aantal studenten vindt dat niet erg, maar er zijn ook studenten die ’s avonds met elkaar sporten of actief zijn in commissies”, zegt Rutten. De keerzijde van online onderwijs is dat er beperkt persoonlijk contact is met docenten en medestudenten die samen projecten doen, vindt Rutten.

• Biedt hbo als volwaardig alternatief

“Je ziet vaak dat studenten het idee hebben dat het beter is om wo te doen”, zegt Rutten. “Er is veel te winnen als studenten een bewustere keuze maken, maar hoeveel plekken zijn er bij het hbo?”

De sr zelf denkt meer aan een studiekeuzecheck. “Waar wij naar kijken is hoe je vooraf studie-uitval kunt verminderen. Hoe kun je studenten zodanig voorlichten, dat ze de juiste studiekeuze maken?”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl