Baudet: ‘We worden ondermijnd door universiteiten’

Forum voor Democratie is de grote winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen. Wat wil Baudet met hoger onderwijs?

Thierry Baudet: “Alle culturele en maatschappelijke instituties in Nederland zijn in zeer hoge mate geïnfiltreerd door linkse activisten.” (Foto: Daniel Sandvik / Unsplash)

“Er is een kaalslag gaande in het onderwijs”, zei Forum-leider Baudet woensdagavond in zijn overwinningsspeech. En: “We worden ondermijnd door onze universiteiten”. Dat liet minister Van Engelshoven niet onweersproken. Op Twitter noemde ze zijn uitspraak de ochtend erna  “zeer kwalijk”. “We moeten de academische vrijheid beschermen, niet verdacht maken.”

Baudets uitspraken komen niet als een verrassing. Deze maand nog kondigde Baudet, die promoveerde in Leiden en later een jaar werkte aan de Universiteit Tilburg, tijdens een partijavond in Bergen op Zoom een onderzoek aan naar “de invloed van links gedachtegoed in het onderwijs. We gaan het allemaal in kaart brengen”, ondanks een eerder onderzoek van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen naar dit onderwerp.

Baudet ziet meer bedreigingen voor het hoger onderwijs. Hij gruwt van de ‘verengelsing’ en stemde begin deze maand nog voor een (verworpen) motie van de PVV om het Nederlands opnieuw in te voeren als onderwijs- en onderzoekstaal in de bachelorfase van de geesteswetenschappen.

Forum wil verder de basisbeurs herinvoeren en is tegen de renteverhoging op studieschulden. Verder moet de bekostiging van het hoger onderwijs op de schop, staat in het partijprogramma te lezen. Hogescholen en universiteiten moeten niet meer worden afgerekend op de hoeveelheid diploma’s zij afgeven, maar op het aantal studenten dat zich inschrijft. Mogelijk gaan die aantallen omlaag, want er komt als het aan Forum voor Democratie ligt ‘strenge selectie aan de poort’.

HOP, Hein Cuppen

HOP Hoger Onderwijs Persbureau