Basisbeurs op de tocht

Minister Plasterk overweegt de basisbeurs voor studenten te veranderen in een lening. Ook verhoging van het collegegeld is een optie. Coalitiepartner CDA is alvast tegen.

Plasterk sprak woensdag met minister Bos van Financiën over zijn plannen en moest zich ook meteen verantwoorden in een spoeddebat in de Tweede Kamer. De onderwijsminister is naarstig op zoek naar 1,1 miljard euro om het lerarentekort op te lossen. Het nieuws dat hij dat via de basisbeurs wil doen, afgelopen dinsdag uitgelekt via RTL Nieuws, lijkt een proefballon.

Plasterk laat via zijn woordvoerder weten ongelukkig te zijn met de berichtgeving. “In onze zoektocht naar geld voor de leraren houden we alles tegen het licht. Er zijn wel honderd scenario’s. Uiteraard houden we ook de studiefinanciering kritisch tegen het licht. Maar we zijn er nog lang niet uit.”

Het idee voor een sociaal leenstelsel zou wel eens hoge ogen kunnen gooien bij Plasterks eigen partij, de PvdA. Zowel partijleider Wouter Bos als fractieleider Jacques Tichelaar hebben zich eerder voorstander betoond van deze maatregel.

Het CDA, coalitiepartner van de sociaaldemocraten, heeft echter fundamentele bezwaren, verzekert kamerlid Jan Jacob van Dijk. Hij heeft geen zin om te reageren op ‘allerlei scenario’s waarmee de minister van Onderwijs werkt’ en wil wachten tot Plasterk met een plan komt.

Ook de Delftse studentenvakbond VSSD neemt vooralsnog een afwachtende houding aan. “Het is niet bekend hoeveel plannen er zijn en welke uitgevoerd kunnen worden”, zegt VSSD-voorzitter Eline Kleiwegt. “Maar op het moment dat de basisbeurs wordt afgeschaft, is er een probleem met het vullen van de collegebanken. Juist de mensen die de basisbeurs nodig hebben, kunnen dan niet meer studeren.”

Als Plasterk de basisbeurs afschaft, wil de VSSD in Delft acties opzetten. “In heel Nederland zullen er dan studentenacties komen. Een gat in het middelbaar onderwijs moet je niet dichten door een gat in het wetenschappelijk onderwijs te creëren”, zegt Kleiwegt.

Dat is ook de strekking van de kritiek van de grotere broers van de VSSD, de ISO en de LSVb, al potten zij hun boosheid niet op tot nader order. In een gezamenlijk persbericht zeggen zij ‘woedend’ te zijn over de plannen van Plasterk. (HOP/SB/CvU)