Studentenleven

Bar ‘t Lagerhuysch deels dicht door ontbreken alcoholvergunning

De open activiteiten van faculteitskroeg ‘t Lagerhuysch (3mE) zijn voorlopig afgelast, omdat er geen alcoholvergunning is. “We stonden klaar voor een episch jaar.”

Faculteitskroeg ‘t Lagerhuysch biedt een verlaten aanblik, maar is nog deels open. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Faculteitsbar ’t Lagerhuysch, de bar van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE) zou in februari heropenen na een verbouwing, maar dat kon niet doorgaan. Tijdens een overleg met de faculteit bleek dat de faculteitsbar geen vergunning heeft om alcoholische dranken te verkopen.

Met de heropening zou ook het nieuwe bestuur starten van de stichting die de bar beheert. Voorzitter Dorus van Toor (student werktuigbouwkunde) baalt: “Het is ontzettend jammer. We stonden klaar voor een episch jaar, maar het loopt anders.”

Het is onduidelijk hoe lang de bar al zonder vergunning tapt, vertelt hij. “We dachten dat we meeliftten op de vergunning van de universiteit. Bij de herziening van het convenant met de faculteit werd duidelijk dat dit niet klopte.” Hierdoor moest ‘t Lagerhuysch per direct sluiten.

Wel besloten feesten
Helemaal dicht is de bar niet: besloten feesten mogen wel plaatsvinden zonder vergunning. Van Toor: “Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als een werkgever alcohol wil schenken aan medewerkers. Je hebt geen vergunning nodig als je aan een vijftal regels voldoet. Zo moet de organisatie de drank betalen, het moet een groep genodigden zijn en er mag geen reclame voor het feest worden gemaakt. De openbare woensdagmiddagborrel is uitgesloten, maar een dispuut of commissie kan komen borrelen als ze de rekening samen betalen.”

‘Niemand hoeft borrelloos door het leven’

Faculteitssecretaris Chantal Brokerhof (3mE) bevestigt de regels: “Bij interne evenementen die conform het alcoholbeleid van de TU Delft plaatsvinden moet je de bar eigenlijk zien als een cateraar. Pas zodra gasten zelf hun drankje afrekenen, heb je een vergunning nodig.”

Ook voor haar kwam het ontbreken van de alcoholvergunning als een verrassing. Omdat de faculteit beslist over alle evenementen die er plaatsvinden, is er regelmatig overleg met organisatoren, waaronder ’t Lagerhuysch-bestuur. Maar de partijen maken dan vooral afspraken over praktische zaken als aanvangs- en sluitingstijden en de schoonmaak, vertelt Brokerhof. Gericht toezicht op naleving van de alcoholwet is er vanuit de faculteit niet.

Vergunning duurt lang
Ondertussen
werkt ‘t Lagerhuysch aan het aanvragen van een vergunning. Brokerhof ging met het studentenbestuur te rade bij collega’s van facility management bij Bouwkunde die konden vertellen hoe ze de aanvraag in gang moesten zetten.

Dat proces gaat nog wel even duren, weet voorzitter Van Toor nu: “Er gaat tijd overheen als je dingen met de gemeente moet regelen. We moeten met de faculteit afspreken wie verantwoordelijk zijn en welke namen er op de vergunning gaan, dat soort dingen. Een grove gok is dat het voor de zomer geregeld kan zijn.”

De gemeente meldt op haar website dat aanvragen binnen drie maanden worden behandeld. Als ‘t Lagerhuysch voor de zomer een vergunning wil hebben, zal het bestuur zijn de aanvraag dus snel moeten indienen.

Geen plek maar een gevoel
Wat moeten studenten en medewerkers in de tussentijd? “Als het goed is, hoeft niemand borrelloos door het leven,” lacht Van Toor. “We kijken wat er zonder alcoholvergunning mag. En ondertussen gaan we op bezoek bij andere faculteitsbars die gewoonlijk op woensdag dicht zijn.”

Terwijl de barbezoekers de campus afreizen voor de wekelijkse borrel, probeert het bestuur op Instagram de moed erin te houden. “Wij raden ook jullie aan om de Lagerhuysche gezelligheid aan de andere faculteiten te laten zien in de tijd dat wij nog dicht zijn,” sporen ze hun volgers aan. En, misschien nog belangrijker: “Laat jij ook zien dat ‘t Lagerhuysch geen plek maar een gevoel is?”

Nieuwsredacteur Emiel Beinema

tudelta@emielb.nl