Onderwijs

Autotechniek in Delft blijft klein

Hoogleraar Edward Holweg is de meest recente versterking van het Delftse automotive onderzoek, een richting die volgens 3TU-afspraak in Eindhoven geconcentreerd zou worden.

Volgende week geeft prof.dr.ir Edward Holweg zijn eerste college mechatronica voor voertuigen. Mechatronica, regelsystemen en bandenonderzoek zouden nooit naar Eindhoven gaan, stelt ir. Mathieu Gerard van het Delft Centre for Systems and Control (DCSC) bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme techniek & Technische materiaalwetenschappen (3mE). Ook volgens Holweg is het nooit de bedoeling geweest dat voertuigmechatronica naar Eindhoven zou gaan, en is de instelling van zijn leerstoel intelligent automotive systems ‘in overleg met Eindhoven’ gebeurd.
De Eindhovense hoogleraar regeltechniek prof.dr.ir Maarten Steinbuch (werktuigbouwkunde TU/e) is initiator van de masteropleiding automotive technology aldaar. Hij is tevens wetenschappelijk directeur van het 3TU centre of competence high tech systems. Binnen 3TU-verband is volgens Steinbuch drie jaar geleden afgesproken dat de hoofdfocus van auto-onderzoek in Eindhoven geconcentreerd zou worden. Die beslissing volgde op een afbouw van het onderzoek naar banden en voertuigdynamica aan de TU Delft, en op de verhuizing van TNO auto-onderzoek vanuit Delft naar een nieuw centrum in Helmond, waar nu 250 mensen werken.
In discussie met decaan prof.drs. Marco Waas van 3mE is toen volgens Steinbuch overeengekomen dat er in Delft bij 3mE twee onderzoekslijnen zijn, complementair aan die in Eindhoven: prof.dr. Frans van der Helm (biomechanical engineering, 3mE) modelleert de mens in mens-machine interacties (‘Denk aan een voet op het gaspedaal.’) en prof.dr.ir Edward Holweg tenslotte richt zich op intelligente componenten, met name op het slimme lager en het gebruik daarvan in regelsystemen. Daarnaast is er onderzoek op het gebied van automotive design: prof. ir. Matthijs van Dijk (design esthetics, IO) doceert voertuigontwerp.
Holweg is naast zijn deeltijdhoogleraarschap werkzaam als manager productontwikkeling bij kogellagerfabrikant SKF, en dat biedt interessante mogelijkheden voor kruisbestuiving.
In Delft gaan zijn colleges en zijn onderzoek over geautomatiseerde beheersing van de auto. Nu al bestaan er systemen als ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma), maar direct in de lagers geïntegreerde krachtsensoren moeten een betere en snellere regeling van de voertuigstabiliteit mogelijk maken. Als voorbeeld noemt Holweg de problemen die kunnen ontstaan als iemand te snel de bocht neemt en door onder- of overstuur de macht over het stuur kwijtraakt. Sensoren kunnen dat detecteren en de juiste wielen laten remmen zodat de situatie stabiliseert.
De sensoren die daarvoor nodig zijn, zitten in de nieuwe slimme wiellagers van SKF. Die nemen krachten op in drie richtingen en momenten in twee. Binnenkort wordt de nieuwe BMW 530i van de intelligente wiellagers voorzien en vinden er stabiliteitstests plaats op Zandvoort.
Steinbuch (TU/e), zelf Delfts alumnus (‘Toen Delft nog goed was’, lacht hij), heeft wel begrip voor de toegenomen belangstelling voor autotechniek in Delft, zeker met de trend naar elektrische voertuigen. Toch is volgens hem de afspraak dat er geen Delftse afstudeerrichting automotive komt. Sterker nog, de TU/e adverteert met haar master in Delta.

Kernenergie is weer bespreekbaar en aan medische isotopen is regelmatig gebrek. Reden voor het Reactor Instituut Delft om een nieuwe specialisatie in het leven te roepen voor TNW-masterstudenten applied physics en chemical engineering: nuclear science and engineering (NSE). ‘Nucleair Nederland’, bestaand uit EPZ, Covra, NRG en Urenco, juicht het initiatief toe. RID-directeur prof.dr.ir. Tim van der Hagen merkte de afgelopen jaren een groeiende belangstelling voor de opleiding kernfysica. Het studentenaantal liep de afgelopen drie jaar op van vijf naar twintig studenten per jaargang. Voor de nieuwe specialisatie mikt de faculteit op minimaal twintig studenten per jaar. Masterstudenten die nu al de betreffende vakken volgen, kunnen geruisloos instromen. Het specialisme kent twee takken: gezondheid (met medische fysica over beeldvormingstechnieken en bestraling) en energie (inclusief reactorfysica en opwerkingstechnologie).  

www.rrr.tudelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.