Asbestvondst Civiel blijkt loos alarm

De toevallige ontdekking van asbest in een partij granulaat heeft voor consternatie gezorgd bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG).

Puinhoop

Een promovendus stuitte twee weken geleden bij toeval op het asbest in een hoeveelheid gebroken puin van elders, dat gebruikt zou worden voor onderzoek. Waarnemend directeur Higler van de subfaculteit Civiele Techniek liet onmiddellijk de loods afsluiten, waar het puin was opgeslagen. Arbodienst, bedrijfsartsen en het college van bestuur werden gewaarschuwd en het personeel werd in een voorlichtingsbijeenkomst op de hoogte gebracht. Er werden vijfentwintig monsters in het bouwafval genomen, maar er werd verder geen asbest meer aangetroffen.

Higler spreekt over de ontdekking als een ’toevalstreffer’, maar zegt voortaan strengere protocollen te zullen handhaven voor binnenkomend granulaat. Die strikte controle geldt al voor het vervuilde slib dat bij Civiele Techniek onderzocht wordt. Ondanks het ‘loos alarm’ vindt Higler het voorval ‘een goede oefening’.

Puinhoop