​Arno Smets beste docent van online platform edX

Arno Smets is uitgeroepen tot beste docent van het internationale platform voor online onderwijs edX. De Delftse hoogleraar geeft colleges in de massive open online courses (moocs) Solar Energy en Sustainable Energy: Design a Renewable Future.

Het is de eerste keer dat het platform de edX Prize for Exceptional Contributions to Online Teaching and Learning heeft uitgereikt. Er waren elf genomineerden voor de prijs, die bestaat uit een glazen beeld en vijfduizend dollar.

EdX koos voor Smets omdat zijn cursus Solar Energy ‘uitgebreid en uitdagend’ is, maar ontworpen is voor studenten van alle niveaus, aldus edX-bestuurder en MIT-hoogleraar Anant Agarwal in een persbericht. Studenten leren hoe ze zonne-energiesystemen kunnen toepassen in de praktijk. Wereldwijd hebben al 150 duizend mensen Smets’ mooc gevolgd en dat past in de missie van edX om onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen.

Smets was een van de eersten aan de TU die een mooc maakten. Dat was hard werken, bleek begin 2014. “Waar collega’s bij MIT en Harvard er een jaar of anderhalf jaar over doen, hadden wij vier maanden: dag en nacht zeven dagen per week”, zei Smets toen. “Om deadlines te halen, maakten we zelfs opnames om twaalf ’s nachts.”

Het heeft hem geen windeieren gelegd: Smets werd een jaar geleden benoemd tot Antoni Van Leeuwenhoek-hoogleraar. Hij meldde toen dat een van zijn studenten zijn mooc in het Arabisch had vertaald en dat een andere bezig was met een Chinese vertaling. Zelf ontwikkelt hij betaalde cursussen voor professionals van de overheid en het bedrijfsleven. “Dit onderwerp spreekt kennelijk zo aan dat je geld kunt verdienen met onderwijs”, zei hij toen. “Dat is weer eens wat anders, haha.”