Arjen Lubach in piratenpak trekt volle zaal

Een lezing met levenslessen die gaan van ‘geniet’ tot ‘bereid jezelf goed voor’, op een dinsdagavond voor vijf of tien euro: normaal niet iets waar 1100 kaarten voor over de toonbank vliegen. Wel als je Arjen Lubach heet.

Lubach op het podium met organisatoren Anne van Straten en Philip Stein. (Foto's Roos van Tongeren)

In piratenpak komt Lubach het podium op. “Ja, ik hoorde dat als je hier lang genoeg in rondloopt, je vanzelf je bul krijgt”, zegt hij, en de zaal lacht. Ondanks de enorme belangstelling (in zes uur tijd werden duizend tickets verkocht en de honderd die later werden vrijgegeven, in zes seconden), zijn er wat lege plekken in de zaal, maar verreweg het grootste gedeelte is gevuld. Aan de hand van vijf stellingen en anekdotes geeft Lubach tips over het leven.

Lubach neemt de zaal mee in zijn verhaal. Zo vraagt hij op een gegeven moment naar vijftien willekeurige woorden die hij op een flipchart schrijft. Baksteen, panda, piraat, zondag, scandeert de zaal. Vervolgens kan hij met zijn ogen dicht het woord opnoemen bij het bijbehorende nummer. Les: ‘Ik dacht dat ik dit nooit zou kunnen.’

Aan het einde van de drie kwartier durende lezing is er een Q&A van dik een half uur. “Wat is het gekste dat je ooit hebt gedaan?” vraagt iemand. “Een piratenpak gekocht voor een lezing.” Gelach. Vier meisjes die nog lang geen student zijn, zijn duidelijk fan. “Wat had je aan met Halloween?” giechelen zij. “Ik vierde het eigenlijk niet, maar wat had jij aan?” kaatst Lubach terug. “We vierden het ook niet”, luidt het antwoord. De zaal ligt gevouwen.

Arjen%20Lubach%20foto%20Roos%20van%20Tongeren.JPG

Het is niet alleen maar lachen, gieren, brullen. “Het is leuk om te verkopen dat je moet genieten van je werk, maar sommigen van ons willen economische stabiliteit”, merkt een student op. “Dat kan je leven zijn, maar dat hoeft niet”, stelt Lubach. Een student komt met een tip voor zijn programma: de huisjesmelkers waar alle studenten last van hebben. Lubach bedankt hem vriendelijk en neemt het mee in een later antwoord op de vraag wat hij zou doen als hij morgen minister-president zou worden: de huur aanpassen en de sleepwet. De laatste vraag gaat over wat hij in de toekomst zou willen doen. Antwoord: een dagelijks satirisch programma maken.

De lezing wordt georganiseerd door de unit Sport en Cultuur (S&C) en Studium Generale. Anne van Straten van S&C is verrast: “Het ging heel soepel, hij speelde heel leuk in op het publiek.” “Hij zorgde ervoor dat er constant actie was, het was totaal niet statisch”, aldus Philip Stein van Studium Generale. Studium Generale organiseert vaker lezingen, maar die zijn niet altijd zo goed bezocht. “Soms is het jammer dat mensen eerder komen voor een naam dan voor de inhoud”, zegt Stein. “Als BN’er trek je eerder volle zalen dan als expert op een sub-domein wat ook heel interessant is. Lubach is juist geëngageerd, weldoordacht en met invloed. Dat is een van de redenen dat wij hem hebben uitgenodigd. Als het alleen maar hosanna zou zijn, dan was hij niet door de schifting gekomen. Er moet een maatschappijkritisch element in zijn en daar voldoet hij aan.” Van Straten is het niet helemaal met Stein eens: “Wij organiseren ook School of Life-lezingen. Daar komen mensen echt voor de inhoud, en die worden ook goed bezocht.”

P1210142.JPG

Simone (wiskunde), Kimberley (civiele techniek), Nander (werktuigbouwkunde) en Pepijn (werktuigbouwkunde) kennen elkaar van roeivereniging Proteus. Ze kijken elke week samen naar Zondag met Lubach.

“Ik vond het leuk, komisch en toegankelijk”, aldus Simone. “Hij geeft echt een levensles.” “Hij vertelde eigenlijk wat iedereen vertelt, zoals dat je moet genieten en moet doen wat je leuk vindt. Toch kan hij het grappig brengen”, vindt Nander. “Zo’n avond is leuk, want het is goedkoop en in je eigen stad. Je hoeft er niet een hele avond voor uit te trekken.”, zegt Simone. “Ik had nog nooit gehoord van Studium Generale”, vertelt Nander. “Op deze manier hebben ze een hoop bekendheid gekregen. Het is weer eens wat anders en een stuk leuker dan een of andere professor.”

P1210145.JPG

Isa en Pierre studeren civiele techniek en kijken al jaren naar Zondag met Lubach.

“We zijn een groot fan”, vertelt Pierre. “Ik vond het echt leuk, ik was aangenaam verrast. Ik had gedacht dat hij misschien minder ad rem zou zijn dan vroeger. Toen was hij namelijk heel spontaan en op televisie wordt dat steeds minder, maar vanavond heeft hij me alweer verrast.” “In het vorige seizoen heeft hij de lat heel hoog gelegd”, vult Isa aan. “Wat hij vanavond vertelde is wat je altijd hoort, dat je moet genieten. Maar de manier waarop hij het vertelt zorgt ervoor dat het binnen komt.” Isa heeft gehoord van Studium Generale, Pierre nog nooit. “Ze zouden dit vaker kunnen doen met bijvoorbeeld Daniel Arends als cabaretier, of juist heel grote namen zoals Elon Musk of een directeur van Google.”

Enthousiast geworden over lezingen?

Woensdag 22 november houdt Sport en Cultuur het eerste deel van een driedelige serie lezingen over Bildung.

Donderdag 23 november is er een lezing over manipulatie in de media.

Roos van Tongeren / Redacteur