Ariston’80 terug naar derde klasse

Prosecco voor voetballers, hockeyers
houden titelkansen in eigen hand en roeiers slaan toe tijdens laatste pre-olympische wedstrijd.

Met een volle bus aan voetballers, begeleiders en supporters, en een krappe 4-3-voorsprong op zak, toog Ariston’80 twee weken geleden vol verwachting naar Middelharnis, voor de return van de dubbele play-off-ontmoeting met MSV & AV Flakkee. Inzet: promotie naar de derde klasse. De wedstrijd begon voortvarend. Een benutte penalty, inclusief een rode kaart voor een tegenstander, zetten de studenten na tien minuten al in een zetel. Na een uur was het 0-3 en leek er geen vuiltje meer aan de lucht. In de slotfase scoorde de thuisploeg nog tweemaal tegen, maar bepaalde Joeri Frederik de eindstand op 2-4, waarna de prosecco kon worden ontkurkt.

Zover was het een week later nog niet voor de herenhockeyers van DSHC. De nummer 2 uit klasse 2B ontving koploper OMHC Ommoord en kon bij winst de koppositie overnemen en daarmee de kans op de afdelingstitel in eigen hand houden. Na een van beide kanten behoedzame, doelpuntloze eerste helft, volgde een enerverend tweede bedrijf. Tien minuten voor tijd zette Nout van Kuik de TU-ploeg op een 1-0 voorsprong, waarna snel werd gelijk- gemaakt. Een botsing met de doelman van OMHC leverde de gastheren kort voor het eindsignaal een strafbal op, die onder luid gejuich door Van Kuik werd verzilverd: 2-1. Zondag 12 juni, helaas na onze deadline, moet in de laatste competitieronde de beslissing gevallen zijn. Bij winst op Rijswijk zijn kampioenschap en promotie naar de eerste klasse voor DSHC verzekerd. Maar tweede (rechtstreekse promotie) of derde (helemaal niets) zou ook kunnen.

Terug naar eind mei, toen de vaderlandse – en dus ook Delftse – toproeiers in Luzern in de tweede editie van de World Cup de laatste serieuze krachtmeting ondergingen voor de komende Spelen. De reeds van Olympische deelname verzekerde dubbelvier, met Chantal Achterberg van Proteus aan boord, gleed als derde door de finish achter Polen en Duitsland. De eveneens voor ‘Rio’ gekwalificeerde Holland Acht (met Lagaaier Olivier Siegelaar en stuurman Peter Wiersum van Proteus) spurtte zelfs rigoureus naar het goud. Dat hierbij Olympisch kampioen Duitsland en wereldkampioen Groot-Brittannië werden verslagen mag hoopgevend genoemd worden.

De nationale vrouwenacht (met Ellen Hogerwerf van Proteus) won een week later goud tijdens de wedstrijden om de Holland Beker op de Bosbaan. Bij Laga vierden ze een klein feestje vanwege de, in eigen beleving ‘soevereine’, winst van de zware eerstejaarsacht.