Anijsmelk tegen bezuinigingen

,,Er moeten op 12 november zo veel mogelijk mensen in Den Haag protesteren”, zegt Nicole de Klein, voorzitter van de Vssd. De studentenbond hoopt op een grote delegatie uit Delft.

/strong>

Op dinsdag 12 november debatteert de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. Die roept veel weerstand op bij studenten en dat mondt uit in een landelijke demonstratie, georganiseerd door de landelijke studentenbonden Lsvb en ISO. Inmiddels hebben tachtig organisaties en vijftienduizend studenten het manifest van het ‘Platform 12 november’ ondertekend. Zij zijn tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs, tegen de plannen voor topopleidingen met collegegelden en tegen het opengooien van de Nederlandse hogeronderwijsmarkt voor commerciële (buitenlandse) instellingen.

De actie heeft ook de sympathie van alle universiteiten en een groot aantal hogescholen. De meeste studenten hoeven op 12 november dan ook niet bij college of tentamen te verschijnen. De universiteiten van Wageningen, Enschede, Maastricht en Leiden hebben busvervoer geregeld.

In Delft probeert de Vssd de studenten te mobiliseren. Dat gaat met cabaret in de collegepauze en een tot koe omgebouwde caravan bij de aula. Daar kan anijsmelk (naar staatssecretaris van Onderwijs Anette Nijs) gedronken worden onder het motto ‘wij willen niet uitgemolken worden’. Om twee uur ’s middags vertrekken de Delftse demonstranten naar Den Haag. ,,We hopen op deze manier de drempel om te demonstreren te verlagen”, zegt voorzitter Nicole de Klein.

Ook in Den Haag blijft de toon van de demonstratie vriendelijk, met sambamuziek, cabaret en politiek debat op het Plein. Staatssecretaris Nijs heeft toegezegd de handtekeningen in ontvangst te nemen.

In Delft is behalve de Vssd de studentenbond AAG organisator. Tegenhanger Oras heeft het manifest niet getekend, hoewel ze de actie wel steunt. Oras vindt het manifest te onduidelijk en is het niet met alles eens. Gijsje Jacobs van AAG kan dat wel begrijpen. ,,Het manifest is niet compleet, anders zou het veel te lang worden.”

De verschillende studieverenigingen helpen mee om bekendheid aan de manifestatie te geven maar doen zelf niet mee. ,,Wij willen geen politiek standpunt innemen”, zegt Hasso Schaap van i.d., de studievereniging van industrieel ontwerpen.