Angst voor interne sollicitaties

TU-medewerkers solliciteren soms uit angst niet op interne vacatures die ze interessant vinden. Terwijl de universiteit nou juist ‘mobiliteit’ voorstaat.

Dat zei Gyz Meurs, lid van de onderdeelcommissie van de universiteitsdienst, maandag 2 november tijdens een overlegvergadering met beheerder Anka Mulder. Meurs vertelde verschillende voorbeelden te kennen. “Ze solliciteren niet op interne vacatures, omdat ze bang zijn dat hun leidinggevende het hoort. Gaat het niet door, dan vrezen ze in een lastige positie te komen. Terwijl het helemaal geen probleem zou moeten zijn.”

Mulder zei dat ‘vervelend’ te vinden. “Ik zal het aan de orde stellen in het directeurenteam.” Human resources-manager Josje Vermolen, ook aanwezig bij de vergadering, zei dat medewerkers ‘in een ideale wereld’ juist met hun baas zouden moeten praten over hun ambities. “Bijvoorbeeld in het R&O-gesprek [resultaat- en ontwikkelingscyclus, red.]. Maar het blijkt lastig de cultuur veranderd te krijgen.” Finance manager Taco Holwerda voegde daaraan toe dat medewerkers af en toe ook lef moeten tonen. “Je moet soms risico nemen.”