Analyse: bindend studie advies verandert helemaal niet

Het lijkt een belangrijk besluit: vanwege de coronacrisis krijgen studenten uitstel van het bindend studieadvies. Maar dat is eigenlijk geen nieuws.

(Foto: Sija van den Beukel)

Het is business as usual met het bindend studieadvies, ook in tijden van corona. Eerstejaars studenten moeten een norm van bijvoorbeeld 40, 50 of zelfs 60 studiepunten behalen, anders mogen ze niet naar het tweede jaar. En jawel, dat blijft gewoon het geval.

Wat heeft het kabinet dan gisteren afgesproken met de universiteiten en hogescholen? Dat ze het bindend studieadvies mogen uitstellen voor studenten die vertraging hebben opgelopen door de coronacrisis.

‘Er zijn altijd uitzonderingen op het bindend studieadvies’

Maar zo gaat het altijd. Er zijn altijd uitzonderingen op het bindend studieadvies. Wie door overmacht niet in staat is om genoeg punten te behalen, mag gewoon door naar het tweede studiejaar. Soms krijgen studenten iets meer tijd om aan de norm te voldoen, in andere gevallen ontvangen ze meteen een positief advies.

En er zit een addertje onder het gras. Universiteiten en hogescholen mogen zelf bepalen of de studievertraging van hun eerstejaars studenten inderdaad door de coronacrisis komt, meldde het ministerie gisteren. Een landelijk pardon is het dus niet.

Studenten krijgen zo’n pardon niet van de TU Delft. Die verleent een jaar uitstel. Daarna moeten studenten de norm alsnog gehaald hebben.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau