AMS biedt mooc over duurzame stedelijke ontwikkeling

Het AMS Institute is gisteren begonnen met een mooc (massive open online course) over duurzame stedelijke ontwikkeling. De cursus, verzorgd door de TU Delft en Wageningen Universiteit, gebruikt Amsterdam als voorbeeldstad.

De cursus getiteld Sustainable Urban Development: Discover Advanced Metropolitan Solutions heeft al ruim zevenduizend deelnemers uit 163 landen en leert hen hoe metropoolregio’s duurzaam en leefbaar zijn te houden.

Hoewel steden minder dan drie procent van alle ruimte op aarde innemen, woont ruimt de helft van de wereldbevolking er en zal dat aantal waarschijnlijk alleen maar toenemen, zo schrijven de makers van de cursus op de edX-website waar cursisten zich kunnen inschrijven.

Meer dan zeventig procent van de uitstoot van schadelijke stoffen wordt veroorzaakt in steden. De mooc laat zien welke uitdagingen dat oplevert wat betreft klimaatverandering, energievoorziening, mobiliteit, voedsel en afval. Cursisten vormen teams om oplossingen te bedenken voor hun eigen stad of regio. Dat levert uiteindelijk een overzicht op van lokale vraagstukken en oplossingen wereldwijd.

De gratis mooc is een initiatief van AMS Institute, een wetenschappelijk instituut in Amsterdam met de eigen stad als proeftuin. Studenten kunnen de mooc volgen als keuzevak binnen hun studie, maar anderen die geïnteresseerd zijn in stedelijke ontwikkeling kunnen zich ook aanmelden. Een specifieke vooropleiding is niet noodzakelijk. Later beginnen kan, omdat de cursus online wordt gegeven. Een certificaat na afloop kost vijftig dollar.