Amper Nederlandse alumni in internationale bedrijfstop

Onder de ceo’s van de vijfhonderd grootste bedrijven ter wereld zijn er slechts zes met een Nederlands diploma. Een slechte score vergeleken met de buurlanden.

Onderzoekers van de Franse grand école Mines Paris Tech maakten een nieuwe ranking van universiteiten op basis van de alma maters van internationale topmannen. Ze gebruikten daarvoor de lijst van de vijfhonderd grootste multinationals van het tijdschrift Fortune.

Daarop staan dertien geheel Nederlandse bedrijven en twee bedrijven die deels hier, deels in het buitenland zijn gevestigd. Maar van de vijftien bestuursvoorzitters studeerden er slechts vijf aan een Nederlandse universiteit.

De CEO’s van de Rabobank, Akzo Nobel en Shell zijn allen alumni van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Jeroen van der Veer, de topman van Shell, behaalde daarnaast een diploma van de Technische Universiteit, terwijl de CEO van Akzo Nobel ook in Groningen studeerde.

De Amsterdamse Vrije Universiteit staat op de lijst met oud-student Gertjan Lankhorst, bestuursvoorzitter van GasTerra, terwijl de Technische Universiteit Eindhoven de topman van Philips leverde: Gerard Kleisterlee.

Er is slechts één niet-Nederlandse multinational met een Nederlandse alumnus aan het roer: de topman van het supermarktconcern Morrisons (Marc Bolland) bracht zijn studententijd door aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Ieder land krijgt één punt per alumnus of een half punt wanneer de topman ook aan een andere universiteit studeerde. Al met al levert dat Nederland 5,5 punten op. Met 7,5 punten deed buurland België het zowel relatief als absoluut beter. Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië staan in de top vijf, achter de Verenigde Staten en Japan.

Elektriciteitsnetwerken zullen in de nabije toekomst sterk veranderen, verwacht prof.dr.ir. Margot Weijnen van de afdeling infrastructures systems and services van de faculteit TBM. De deelaanstelling per 1 december van de expert prof.dr.ir Marija Ilíc (1951) ziet ze daarom als grote aanwinst. Ilíc voert de leerstoel control of future electricity network operations voorlopig voor vijf jaar. Ze blijft ook verbonden aan de Carnegie Mellon universiteit in Pittsburgh, waarmee de TU al samenwerkt.

De ceo’s van de Rabobank, Akzo Nobel en Shell zijn allen alumni van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Jeroen van der Veer, de topman van Shell, behaalde daarnaast een diploma van de Technische Universiteit Delft, terwijl de ceo van Akzo Nobel ook in Groningen studeerde.

Ieder land krijgt één punt per alumnus of een half punt wanneer de topman ook aan een andere universiteit studeerde. Al met al levert dat Nederland 5,5 punten op. Met 7,5 punten doet buurland België het zowel relatief als absoluut beter. Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië staan in de top vijf, achter de Verenigde Staten en Japan.