Overslaan en naar de inhoud gaan
Ambities van de TU Delft

‘De TU Delft wil een universiteit zijn die bedrijven zien als bron van hoogwaardige ingenieurs en doctores, van uitstekende nuttigheidsgedreven kennis en als innovatieve samenwerkingspartner’, schrijft de universiteit in de Roadmap TU Delft 2020.

Een greep uit de plannen waarmee zij dat wil bereiken.

Kennisvalorisatie
• Afspraken voor de lange termijn met multinationals, grote bedrijven en overheden over onderzoek, training en het delen van faciliteiten. 
• TU-kennis eenvoudiger toegankelijk maken voor het midden- en kleinbedrijf waarmee meer wordt samengewerkt. 
• De TU neemt als aandeelhouder in Science Port Holland deel in de ontwikkeling van de Technologische Innovatie Campus Delft.
• Er komt een tweede YesDelft-gebouw met labs.
• In 2015 moeten octrooien minimaal kostendekkend zijn en krijgen ten minste 450 Delftse masterstudenten ondernemerschapsonderwijs.
• Wetenschappers krijgen training op het gebied van intellectueel eigendom.

Onderwijs
• Er komen alleen nieuwe masteropleidingen (instroom: minimaal twintig studenten) als ze zich inhoudelijk onderscheiden op 
regionaal en landelijk niveau, gedragen worden door uitstekend onderzoek, voldoende kritische massa hebben en relevant zijn voor de arbeidsmarkt. Instroom van masterstudenten uit het buitenland vergroten. Stimuleren van een verblijf van Nederlandse masterstudenten aan een universiteit in het buitenland.
• Het percentage topstudenten dat meedoet aan excellentie programma’s gaat van 2,2 procent in 2010 naar 10 procent in 2020.
• De TU stimuleert double-degree-studenten door hun studiekosten te vergoeden.
• In 2015 is er dertig procent toename ten opzichte van 2011 aan inschrijvingen voor de tweejarige opleiding tot professional doctor in engineering.
• In 2020 groeit de instroom van masterstudenten in de graduate
school tot tussen vijf en tien procent. Invoering van een promovendi-volgsysteem in 2012, waardoor snel duidelijk is of promovendi (niet) succesvol zijn. Uitval van promovendi tien procent verminderen in 2015 ten opzichte van 2010. De gemiddelde doorlooptijd van het promotietraject met één jaar verkorten in 2020 ten opzichte van 2011. Met Leiden en Rotterdam mogelijk een Graduate School of Science ontwikkelen.
• Postacademisch onderwijs uitbreiden en waar mogelijk koppelen aan masteropleidingen en Delft Research-based Initiatives (DRI’s).
• Digitalisering van het onderwijs.
• Een learning centre op de campus in 2015, al dan niet door herinrichting van bestaande gebouwen. Alle studiezalen in één zalenpool onderbrengen in 2014.
• Bij het eerste bachelorjaar: de studieuitval beperken tot circa twintig procent en de studieswitch beperken tot circa tien procent.
• Een doorstroomminor aanbieden voor hbo-studenten en een schakelprogramma voor hbo-alumni.
• Nieuw wetenschappelijk personeel moet verplicht didactische certificaten halen. Wiskundeonderwijs bij de faculteiten wordt gegeven vanuit een docentenpool op EWI.
• Tentamens sneller nakijken. Studenten moeten docenten een hogere scoren geven bij tevredenheidsmetingen.

Campus en faciliteiten
• Renoveren van bestaande gebouwen volgens het TU Delft Meerjaren Vastgoedplan.
• Realiseren van 3600 nieuwe studentenwoningen tussen 2012 en 2016.
• Digitaal aanbieden van informatie voor onderzoek, onderwijs en organisatie.
• Meer toegang tot bronnen via onder meer open access.

Onderzoek
• De TU-instituten op het gebied van procestechnologie, robotica, transport en klimaat tussen 2012 en 2017 verder vormgeven. Tevens dergelijke instituten ontwikkelen voor materialenonderzoek, ict, gezondheidsonderzoek, bouw en bouwtechnologie.
• De Delft Research-based Initiatives (DRI’s) evalueren in 2014-2015 en laten deelnemen in zeven van de negen maatschappelijke topsectoren: chemie, creatieve industrie, energie, hightech systemen en materialen, life science & health, logistiek en water.
• Versterken van de inhoudelijke samenwerking met Leiden en Rotterdam op het gebied van gezondheid, wis-, natuur-, scheikunde, informatica en elektrotechniek en binnen het Europese programma Horizon 2020. Versterking van Medical Delta.
• Samenwerken in 3TU Centres of Expertise op het gebied van intelligent mechatronic systems, dependable ict systems, sustainable energy technologies, multiscale phenomena, bio-nano applications, ethics & technology, applied mathematics en bouw.
• De mogelijkheden onderzoeken voor bijvoorbeeld dependances in Brazilië, China, Singapore en Maleisië.
• Fondsenwerving bij particulieren, bedrijven en stichtingen.

Mens & Werk
• De administratie voor onderzoeksprojecten wordt bij alle faculteiten hetzelfde.
• In 2020 is het vrouwelijk aandeel in de top verhoogd naar twintig procent van de wetenschappelijke staf en veertig procent van de ondersteunende staf.
• Alle nieuw instromende universitaire docenten worden aangesteld als tenure tracker (het loopbaantraject dat kan leiden tot hoogleraarschap) en nemen deel aan een personal development program tenure track.
• Betere mogelijkheden om digitaal samen te werken en een wireless campus. 

God created the heavens and earth; The Dutch created The Netherlands. 

‘Electron Cryo-Tomography of Vitreous Cryo-Sections: Towards Imaging Biological Nanomachines in a Cellular Environment’, PhD-thesis by Jason Pierson.

Waar doen we het voor?

Columnist Kim Lan Jong Baw vraagt zich soms af waarom ze doet wat ze doet. Ze krijgt nieuwe energie van idealistische, passievolle en ambitieuze ingenieurs. Haar tip: doe alleen wat je moet en wilt doen. And make it count.

Lees het artikel

How to educate entrepreneurs

Researcher and Delta Lab blogger Frido Smulders wonders how a university can really teach student entrepreneurs to think out of the proverbial box.

Lees het artikel

Popronde Delft

Vanavond is het rondreizende muziekfestival Popronde in Delft. Met veel bandjes in cafés, restaurants, een platenzaak én een rondvaartboot.

Lees het artikel

Watching DNA proteins in action

How does a cell coil two metres of DNA into compact chromosomes? PhD student Jorine Eeftens revealed a part of the mystery.

Lees het artikel

Wat merken studenten van 206 miljoen extra?

Volgend jaar krijgen universiteiten en hogescholen voor het eerst extra geld dankzij het afschaffen van de basisbeurs. Het gaat om 206 miljoen euro, blijkt uit de nieuwe Rijksbegroting. Wat zien studenten daarvan terug?

Lees het artikel

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe