Wetenschap

Alumnus ontwikkelt betaalbare beademingstool

Ondernemer worden was nooit haar plan, maar na een stage in Kenia besloot alumna Dieuwertje Drexhage een bedrijf te beginnen dat een betaalbare beademingstool te ontwikkelen.

Dieuwertje Drexhage: “Tijdens mijn stage in een ziekenhuis in Kenia zag ik met eigen ogen wat het gebrek aan betaalbare apparatuur betekent.” (Foto: Sam Rentmeester)

• Alumnus: Dieuwertje Drexhage
  • Bedrijf: Layco
  • Product: Video-laryngoscopen, ook wel Goodscope
  • Opgericht in: 2020
  • Studie: Biomechanical Design
  • Aantal werknemers: vijf
  • Omzet: Nog geen (subsidies, aanbesteding)
  • Doelgroep: Ziekenhuizen in lage inkomenslanden
  • Over vijf jaar: Tien medische apparaten verkopen, exponentiële groei, achtduizend Goodscope’s verkocht.

Meer dan negentig procent van alle medische apparatuur wordt gemaakt in hoge-inkomenslanden. Voor lage-inkomenslanden is het moeilijk om aan betaalbare apparatuur te komen. Dat gat probeert TU-alumnus Dieuwertje Drexhage met de start-up Layco te dichten.

Een ondernemer worden was nooit Drexhage’s plan. “Ik heb mezelf nooit als een echte ondernemer gezien, ik vind onderhandelen verschrikkelijk.” Toch kwam het op haar pad tijdens haar master biomechanical design. “Ik deed mijn masterstage in een ziekenhuis in Kenia. Daar zag ik met eigen ogen wat het gebrek aan betaalbare apparatuur betekent voor de ziekenhuizen daar.”

Bij het TU-onderzoeksprogramma Surgery for All liep al een onderzoek naar een beademingstool die artsen hard nodig hadden, maar te duur was. Een vertrekkende junioronderzoeker vroeg Drexhage om verder te gaan met het product. Dat resulteerde in de start-up, die Drexhage samen met financiële partner Thom Weustink runt.
Drexhage: “In het begin was het een beetje zwemmen. We stalkten iedereen die we enigszins kenden die aan het werk was in Afrika of in de medische wereld om tips te vragen. Thom had nog een vaste baan en op vrijdag en zondagavond schreven we aan het businessplan.” Inmiddels is een grote subsidie binnen en heeft Weustink zijn baan bij Friesland Campina kunnen opzeggen. Drexhage: “We zitten nog in de R&D-fase en hebben nog geen product verkocht.”

Het product is de video-laryngoscoop, “een verschrikkelijk woord”, vindt Drexhage, en door haar daarom omgedoopt tot Goodscope. Artsen gebruiken een laryngoscoop om voor een operatie een beademingsbuis in te brengen om de patiënt te beademen.

Een videocamera helpt om de buis goed tussen de stembanden door naar de luchtwegen te begeleiden. “Er zijn al veel video-laryngoscopen op de markt, maar die zijn heel duur en sluiten niet goed aan op de lokale context”, vertelt Drexhage. “Wij hebben het scherm losgekoppeld, zodat de arts ook een telefoon of tablet kan gebruiken. Het product is volledig herbruikbaar en werkt intuïtiever, zodat minder training nodig is.”

‘Uiteindelijk moet je die ene gek vinden die zegt: we gaan ervoor’

Ziekenhuizen en kennisinstanties waren en zijn bereid om met Drexhage mee te denken. “Maar op het moment dat je op zoek gaat naar een zakenpartner om onderdelen in te kopen of afspraken te maken, dan merk je wel dat je heel jong bent”, zegt Drexhage. Bedrijven vinden het tricky om te investeren. “Uiteindelijk moet je die ene gek vinden die zegt: we gaan ervoor.”

De droom is om Layco uit te breiden met veel meer producten. “Dat is ook een valkuil, er zijn nog zo veel producten te ontwikkelen.” De Goodscope willen ze in februari 2022 af hebben. Het moet dan nog wel de certificering door. “We verwachten dat we over ongeveer een jaar de eerste Goodscope kunnen verkopen.”

Dit artikel verscheen in de rubriek De Zaak van het decembernummer van Delft Integraal, het alumniblad van de TU Delft.

Sija van den Beukel / Freelance journalist