Alumni weerspreken recente hitlijsten

Oud-studenten van de TU Delft zijn erg te spreken over hun opleiding. Delftse ingenieurs zijn het meest tevreden over hun opleiding, zo blijkt uit een Nipo-onderzoek in opdracht van De Volkskrant.

Deze uitkomst wringt met de conclusies van andere recente onderwijsonderzoeken. Zowel de deze week verschenen ‘Keuzegids voor Hoger Onderwijs’ als ‘De beste studies’ van Elsevier, schalen Delft achter concurrenten Enschede en Eindhoven in. De Keuzegids onderzocht overigens zes Delftse opleidingen, tegen Elsevier drie. Mede op basis van het oordeel van onderwijsdeskundigen merkt de gids nog op dat de TU Delft ‘ouderwets’ is, ‘matige faciliteiten’ kent en de uitslagen laat bekend maakt. In de ‘Hitlijst 1998/1999’ voor universiteiten komt Delft daarom niet verder dan de tiende plek. Tilburg en Maastricht scoren gemiddeld het hoogst.

Delftse ingenieurs zijn het meest tevreden over hun opleiding, zo blijkt uit een Nipo-onderzoek in opdracht van De Volkskrant. ,,Academici schamen zich niet voor zichzelf” en ,,Bij de techneuten voert Delft de ranglijst aan”, zo luiden enkele conclusies. De technici zijn sowieso het meest positief over hun opleiding. Zo zegt 85 procent content te zijn met de kwaliteit van de studie. Daarmee laten de ingenieurs de economen, juristen en taalkundigen achter zich.