Alumni: bruggenbouwer schrijft boeken

Tijdens zijn studie civiele techniek kreeg constructeur Koen van Doremaele niet alleen de smaak van het reizen, maar ook die van het schrijven te pakken.

Koen van Doremaele zat afgelopen jaar voor zijn werk op Antarctica. (Foto: Koen van Doremaele)

Bruggen en boeken. Begin er over en Koen van Doremaele begint te stralen. Neem de Botlekbrug die bij de bouw veel constructieproblemen kende. Als constructeur bij Ballast Nedam hielp Van Doremaele die oplossen. Een ‘superleuke klus’ vindt hij.

Hij spreekt lyrisch over de brug die bij menig chauffeur tot irritatie zal hebben geleid: “Funderingen die twintig meter diep onder water liggen en vergelijkbaar zijn met complete appartementencomplexen. Torens van een meter of zestig met tandwielkasten bovenop, en een brugdek zo groot als een voetbalveld.”

Hoewel hij als scholier een carrière in het leger of in de sport overwoog, koos hij voor techniek. Zijn doel: iets tastbaars ontwerpen dat tientallen jaren is te gebruiken. Als civiele techniek niet beviel kon hij altijd nog bouwkunde doen, hoorde hij op een voorlichtingsdag. Civiel beviel.

Na een jaar Delftsche Studenten Bond en koos hij voor basketbalvereniging Punch waarvan hij voorzitter werd. Hij schreef er het clubblad vol. “Met serieuze verhalen en kletspraat, dat viel goed”, zegt hij. Na een half jaar ging hij naar het buitenland.

Door een studentenproject in Tanzania kreeg hij het reisvirus te pakken. Zo ging hij na zijn afstuderen in 2009 – op metaalmoeheid van brugplaten – een maandje relaxen in Costa Rica en Panama voordat hij bij Ballast Nedam begon. Voor zijn werk ging hij een half jaar naar de Filippijnen om een aannemer te helpen met een energiecentrale.

Na 7,5 jaar stapte hij over naar BAM waarvoor hij onder meer vijf windmolenfundaties bouwde in het Engelse Newcastle. En hij ging al diverse malen naar Antarctica voor het ontmantelen en herbouwen van een kademuur.

Tijdens zijn reizen hield hij een reisblog bij. Hij won zelfs een prijs voor een artikel over een trektocht naar Machu Picchu. “Mensen zeiden dat ik daar iets mee moest doen: een boek schrijven. Ik ging één dag in de week drie pagina’s per uur schrijven.” En zo ontstond zijn in eigen beheer uitgegeven komische thriller Nonius, over een jongen uit de polder die een eiland wil veroveren.

Alles wat daarin volgens hem beter had gekund, verwerkte hij in zijn tweede boek: Het Sapri Schandaal, uit 2018. Sapri is een dorpje onder Napels. Van Doremaele was er met vrienden op vakantie en deed op een terrasje een idee op voor het plot. Het gaat over, hoe kan het ook anders, een brug en de maffia die een bouwplaats saboteert.

• Naam: Koen van Doremaele
  • Woonplaats: ‘s Hertogenbosch