Altijd op de hoogte

Met het festivalseizoen in volle gang en een IQ hoog te houden, mag je deze apps niet missen.
Enthousiast houden je huisgenoten de programmering van het zoveelste festival omhoog. Weet je wel wie allemaal op het programma staan? Eh, eerlijk gezegd: nee.

Maar natuurlijk wil je wel graag meepraten over die ene, nieuwste band die iedereen blijkbaar al kent behalve jij. Band of the Day, één van de grote kandidaten voor de App of the Year 2011, stuurt je elke dag een nieuwe band of artiest, gebaseerd op recensies, hits en hypes. Je kunt ze meteen beluisteren en, natuurlijk, delen. Je krijgt er een complete biografie en discografie bij, aangevuld met video’s en recensies. De grootste muziekbladen ter wereld kunnen er nog een puntje aan zuigen: een musthave voor elke muziekliefhebber, ook buiten het festivalseizoen.

Oké, het gaat hier natuurlijk wel om softe kennis. Dus, nu downloaden: Mobile QS Trivia, met onder andere driehonderd vragen over wetenschap en technologie. Een soort mobiel Triviant om iedereen de loef mee af te steken. Je showt er niet alleen je enorme kennis mee, maar traint hem ook. Fun op feestjes, en gewoon heel leuk en leerzaam in een verloren momentje tussen colleges of op de wc. Mits je hem pimpt met een in-app aankoop voor de leukste vragen. Maar een beetje kennis van de wereld is natuurlijk heel wat meer waard dan die ene euro.

Over vier jaar zal Dijkgraaf een alfawetenschapper als opvolger krijgen. De KNAW bestaat van oudsher uit twee afdelingen die ‘letterkunde’ en ‘natuurkunde’ worden genoemd. Volgens de regels mag de president hooguit acht jaar lang uit hetzelfde kamp komen.

Dijkgraaf krijgt iets minder bestuursleden om zich heen: geen elf, maar zes. De KNAW maakt namelijk geen onderscheid meer tussen het algemeen en dagelijks bestuur. De driekoppige besturen van de twee afdelingen vormen samen met de president het bestuur van de hele Akademie.

Slechts twee leden van het oude bestuur zitten ook in het nieuwe: Ellen van Wolde (Radboud Universiteit) en Ben Feringa (Rijksuniversiteit Groningen). Die laatste is nu vicepresident geworden.

Nieuw zijn Pearl Dykstra van de Erasmus Universiteit (eveneens vicepresident), Jan Willem Gunning van de Vrije Universiteit, Albert van den Berg (Universiteit Twente) en Christine Mummery (Leids Universitair Medisch Centrum).