‘Als jij een goed idee hebt, doe het, verbeter Delft!’

Veel Delftse studenten kiezen ervoor om een tijdje in de gemeenteraad te gaan. In deze serie vertellen vier studenten waarom ze dit doen, en waar ze zich zo al mee bezighouden.

Matthias Floor: “Als student heb je een andere kijk op problemen en kun je met creatievere oplossingen komen.” (Foto: Nora de Vries)

• Naam: Matthias Floor
  • Studie: Technische bestuurskunde
  • Hoelang: Sinds anderhalf jaar gemeenteraadslid voor Stip
  • Onderwerpen: alles, maar specifiek sport

Waarom heb je voor Stip gekozen?

“Ik ben ongeveer vier jaar geleden door Stip benaderd of ik daar actief wilde worden. Toen heb ik alle partijprogramma’s naast elkaar gelegd en gekeken naar wat ik belangrijk vind. Wat zijn mijn waarden en hoe komen die terug in de verschillende partijen? Duurzaamheid bijvoorbeeld, maar ook inzetten op innovatie. En heel simpele dingen, zoals meer fietsen zodat de stad bereikbaarder wordt. Uiteindelijk kwam ik uit bij Stip.

Hoe bevalt het om in de raad te zitten?

Het is echt heel gaaf om te doen. Ik ben de gemeenteraad in gegaan omdat je normaal gesproken aan de zijlijn staat. Je bent kritisch over hoe dingen geregeld zijn, bijvoorbeeld hoe het afval opgehaald wordt. Op deze manier kun je een bijdrage leveren aan jouw stad. Het is niet zo dat we in een keer de hele stad kunnen omgooien, het gaat allemaal best traag. Maar je kunt wel met kleine stapjes de stad steeds een beetje mooier maken.

Zijn er nadelen aan in de gemeenteraad zitten?

Het is heel gaaf, maar het kost natuurlijk veel tijd. Ook heb je als raadslid een grote verantwoordelijkheid: het gemeentebudget bedraagt 350 miljoen euro. Daar moet je besluiten over nemen en dat vraagt wat van je. Je moet goed ingelezen zijn en er veel tijd in stoppen. Het is het waard vind ik en het is superleuk om te doen, maar het vergt wel wat van je.

Studeer je nog naast je werk de raad?

Bij Stip ben je drie jaar actief in de gemeentepolitiek, en het middelste jaar daarvan ga je fulltime. Dat heb ik vorig jaar gedaan. Toen ben ik wel gestopt met studeren, en ben ik volledig in de Delftse politiek gedoken. Dit jaar ga ik het weer combineren met mijn studie. Dat is lastig. Als je kijkt naar tijdsbesteding van raadsleden, dan zit je al snel aan zo’n 20-25 uur per week. Het scheelt dat politiek vooral avond- en weekendwerk is. Het is ideaal om ernaast te studeren, want je kunt gewoon beslissen om minder vakken te volgen.

Je hebt dus nog 1 jaar in de raad. Wat wil je bereiken?

Ik wil een nog een hele hoop dingen bereiken, maar twee dingen in het bijzonder. Ten eerste duurzaamheid: ik vind dat dat echt sneller moet gaan. Ik denk ook dat dat kan, vooral met de partijen die deze verkiezingen veel zetels hebben gekregen. Mijn tweede punt is iets minder concreet, namelijk innovatie in de zorg. Daar pleit Stip al heel lang voor, en dit is lastig om te bereiken. Daar wil ik me komend jaar extra hard voor maken, bijvoorbeeld dat kleine aanbieders makkelijker kunnen instromen.

Hoe zie je de rol van de TU in die doelen?

Ik denk dat de rol van de TU groter kan. In 2016 hebben de TU en de gemeente een convenant gesloten, dat is een mooie stap. Maar uiteindelijk wil ik graag de Delftse innovaties terug kunnen zien in de stad. Andersom wil ik ook dat de problemen die spelen in de stad worden teruggelegd bij de TU. Ik zou het heel mooi vinden als die twee werelden, die vaak toch nog een beetje gescheiden zijn, nog beter in elkaar gaan overlopen.

Wat denk je dat juist studenten kunnen toevoegen aan de gemeenteraad?

Als student heb je een andere kijk op problemen en kun je met creatievere oplossingen komen. TU-studenten hebben een analytische blik, die heel verfrissend en verhelderend kan zijn. Hierdoor kun je naar een probleem kijken en bedenken wat de beste oplossing is. We zijn een heel jonge raad deze periode, ik vind het leuk om te zien dat het dus ook echt gebeurt.

Vanuit mijn ervaring zou ik het iedereen aanraden, omdat ik het heel gaaf vind

Zou je het elke student aanraden om in de gemeenteraad te gaan?

Vanuit mijn ervaring zou ik het iedereen aanraden, maar het moet je wel liggen. In de raad zitten betekent avonden lang vergaderen, veel dingen uitzoeken en diep in dossiers duiken. Aan de andere kant geeft het ook veel voldoening: je gaat van passieve burger naar actief mee besluiten over Delft, waardoor je Delft beter kunt maken met jouw visie en je je idealen kunt verwezenlijken.

Heb je tips voor studenten die nu voor het eerst in de gemeenteraad gaan?

Ik merk dat je op een gegeven moment een beetje in een sleur komt met het raadswerk. Ik zou dan aanraden om een paar onderwerpen te pakken waar jij echt dingen in wilt veranderen. Kom daarover met ideeën, zodat je vol enthousiasme aan de slag kunt. Je moet mensen overtuigen, dat is belangrijk. Als jij een goed idee hebt, doe het, verbeter Delft!

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl