‘Als je journalisten snapt kun je beter samenwerken’

Weten hoe je onderzoeksresultaten in de media krijgt? Rolf Hut geeft op het symposium ‘Out of the Lab’ een blik achter de schermen bij de media. Speciaal voor onderzoekers.

(Illustratie: Electrochemical Society)

Op maandag 15 juli kunnen onderzoekers erachter komen hoe ze hun werk beter in de media kunnen krijgen. Dr.ir Rolf Hut (CiTG) schreef een knutselrubriek in de Volkskrant, publiceerde twee boeken en hij is regelmatig te horen op Radio1 als vaste gast van Nieuws&Co. Hij prijst zich gelukkig met de mensen die hem de weg wezen in de media. Die kennis wil hij nu delen met collega-onderzoekers.

Bruggen slaan vanuit de wetenschap naar het brede publiek, hoe doe je dat? Hut heeft voor dat onderwerp twee sprekers uitgenodigd. Prof.dr.ir. Ionica Smeets is hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden. Ze vertelt over haar onderzoek naar hoe onderzoekers met leken communiceren. Haar collega dr. Sam Illingworth van de Manchester Metropolitan University doet onderzoek naar het gebruik van poëzie om wetenschappelijke bevindingen te communiceren naar moeilijker-bereikbaar publiek.

Daarnaast vertellen drie praktijkexperts over hun selectiecriteria en werkwijzen. Dat zijn dr. Yvonne Smit (hoofdredacteur van het Youtube kanaal de Universiteit van Nederland), ir. Michel van Baal (woordvoerder en persvoorlichter TU Delft), en Enith Vlooswijk (freelance wetenschapsjournalist voor diverse media).

“Als je snapt hoe journalisten werken, dan kun je beter samenwerken”, zegt Hut. “Als je anderhalve week wacht met een reactie op de tekst van een journalist, dan zijn ze al negen edities verder.”

Moet je per se een haantje-de-voorste zijn om in het nieuws te komen? Hut denkt van niet. “Ik ervaar als extravert persoon minder drempels in sociale situaties. Maar een extraverte onderzoeker zonder kennis over mediawereld gaat nog steeds onderuit. Een introverte wetenschapper die netjes een beleefde mail stuurt waarin ze duidelijk maakt dat ze weet hoe de wereld van de journalist werkt, maakt een veel grotere kans om haar werk te kunnen communiceren.”

Het communicatielandschap is flink veranderd in laatste tien jaar, stelt Hut. Het is niet meer voldoende om je publicatie over de heg gooien bij de communicatieafdeling om er een persbericht van te laten maken. Onderzoekers moeten weten welke ondersteuning communicatieafdelingen hen kunnen bieden om hun werk buiten de academie voor het voetlicht te krijgen. “Niet elke onderzoeker hoeft het zelfde traject van vallen en opstaan door.”

• Out of the Lab, 15 juli 2019, 14:30 – 16:30, Teaching Lab. Inschrijven door een mailtje naar: sg@tudelft.nl
  • Video: Sam Illingworth | The Poetry of Science
Wetenschapsredacteur Jos Wassink