Campus

Alleen campusverkeer kan straks nog gratis parkeren

De TU Delft gaat parkeerders weren die geen bestemming hebben op de campus. Dat wordt voorlopig geregeld met slagbomen en parkeerstewards.

In de P’s Aula, Bouwkunde, Rotterdamseweg en Sports gelden binnenkort al parkeerbeperkingen; vanaf volgend jaar zijn zes centrale P-locaties alleen nog gratis voor parkeerders met een bestemming op de campus. (Illustratie:Q&A Parkeerbeleid)

Het college van bestuur heeft vorige week ingestemd met een plan om parkeren op de campus te reguleren, zodat de belangrijkste parkeerplekken doordeweeks alleen nog gratis toegankelijk zijn voor medewerkers, studenten en andere mensen die op de campus moeten zijn.

Die regulering is mogelijk sinds de gemeenteraad eind september instemde met de zogenoemde ‘onttrekking aan de openbaarheid’ van 2509 parkeerplaatsen op de campus. Dat komt erop neer dat de TU Delft voortaan bepaalt wie er mogen parkeren en onder welke voorwaarden.

Tijdelijke oplossing
Woordvoerder Eelco de Vries (Campus & Real Estate) legt uit dat de campus op termijn een elektronisch systeem krijgt dat voor de zes centrale parkeerlocaties, bijvoorbeeld op basis van de campuskaart, onderscheid kan maken tussen automobilisten die op de campus moeten zijn en anderen, die er alleen betaald mogen staan. Ook komen er matrixborden die vanaf de campusring aangeven waar vrije parkeerplaatsen zijn, zodat de beschikbare parkeerruimte goed wordt benut. 

‘Logisch dat de TU eigen parkeerplaatsen voor eigen verkeer wil gebruiken’

Het duurt alleen nog even totdat die systemen er zijn – naar verwachting tot het tweede kwartaal van 2022. Als tijdelijke oplossing voor de huidige parkeerplekkenschaarste krijgen de vier drukste locaties (P Aula, P Bouwkunde, P Rotterdamseweg en P Sports) voorlopig een slagboom en een parkeersteward, zodat ze tijdens piektijden alleen toegankelijk zijn voor parkeerders met een campuskaart en anderen die op de campus moeten zijn. Dat gebeurt waarschijnlijk rond half november. Buiten de piektijden (op werkdagen tussen 7 en 15 uur) blijven die parkeerplaatsen nog een paar maanden door iedereen gratis te gebruiken, totdat het elektronische systeem in werking treedt.  

Omwonenden balen
Omwonenden zijn niet onverdeeld gelukkig met het nieuwe parkeerbeleid, zo valt op te maken uit de reacties. Dat mensen ervan balen dat gratis parkeren in Delft steeds lastiger wordt, snapt De Vries op zich wel. “Maar het is niet meer dan logisch dat de TU z’n eigen campusparkeerplaatsen voor z’n eigen verkeer wil kunnen gebruiken.” Dat er veel ‘vreemdparkeerders’ zijn, bleek wel toen het in coronatijd helemaal vol stond bij Bouwkunde, terwijl er binnen niemand was. De Vries: “Daar doen we nu dus iets aan, uiteraard netjes volgens alle procedures die daarvoor gelden.”

Marieke Enter / Nieuwsredacteur

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.