Alle verenigingen groeien, op één na

Eerstejaars studenten hebben zich massaler dan ooit aangemeld bij de studentenverenigingen. Die groeien bijna allemaal. Prestatiedruk of niet, de Delftse studentenverenigingen worden alleen maar populairder.

Bijna allemaal konden ze na de afgelopen Owee meer eerstejaars studenten inschrijven dan het jaar ervoor.

Uitzondering is de grootste vereniging van Delft: Virgiel. De stijgende lijn in het aantal inschrijvingen bij die vereniging heeft zich dit jaar niet voortgezet.

Toch haalt Virgiel nog steeds de meeste eerstejaars studenten binnen: 363. Vorig jaar waren het er 400, de twee jaren ervoor respectievelijk 287 en 247. De stijgende lijn is nu dus afgebroken. Toch is Virgiel tevreden, niet in de laatste plaats omdat de vereniging weer meer nieuwe eerstejaars heeft binnengehaald dan het Delftsch Studenten Corps.

Veel verschilt het niet. Het corps heeft 335 inschrijvingen. De vereniging is blij met dat aantal, aangezien 300 altijd het streven is. Het is ook meer dan een jaar geleden, toen de teller op 292 bleef staan.

Sint Jansbrug, qua omvang de derde vereniging van Delft, groeit ook. 135 studenten schreven zich in, tegen 128 vorig jaar en 120 twee jaar geleden.

Bij de Koornbeurs zijn de leden verrast over de grote belangstelling van eerstejaars. 54 Studenten schreven zich in, tegen 29 vorig jaar om deze tijd. Daar kwamen in de weken die volgden toen nog ongeveer tien mensen bij. De Koornbeurs verwacht daarom ook nu nog meer stijging.

De Delftsche Studenten Bond kijkt ook terug op een geslaagde Owee. 70 Studenten hebben zich ingeschreven, tegen 33 in 2007. De vereniging heeft geen verklaring paraat voor deze stijging, maar is van plan om de groei te komende jaren voort te zetten.

De Delftsche Zwervers weten nog niet hoeveel nieuwe leden zij zullen hebben. De eerste inschrijfmogelijkheid is op 11 oktober. De vereniging deed het vorig jaar voor haar doen buitengewoon goed met elf nieuwe leden. Afgemeten aan de belangstelling tijdens de afgelopen Owee denkt voorzitter Hannah Fraza dat dat er weer in zit. Wolbodo heeft 15 nieuwe leden, tegen 12 in 2007. De Bolk mag 21 nieuwelingen verwelkomen. Dat waren er vorig jaar 15.

De grootste van de christelijke studentenverenigingen, CSR Delft, zit in de lift. Waren er vorig jaar nog 42 eerstejaars, nu zijn het er 55. Het bestuur verklaart dat ‘historisch hoge aantal’ deels door de hogere studentenaantallen in Delft en deels door de aandacht die de vereniging zelf aan de Owee heeft besteed.

De andere christelijke studentenverenigingen zijn ook tevreden. De CSFR heeft 19 nieuwe leden, 4 meer dan vorig jaar. De VGSD komt op 15 nieuwelingen, tegen 12 in 2007. Navigators Studenten Delft weet pas eind september hoeveel nieuwe leden ze mag bijtekenen, maar zag voldoende belangstellenden voorbij komen tijdens de Owee. Landelijk groeien de ‘navigators’ behoorlijk, maar Delft blijft klein, denkt het bestuur. Dat hoopt op zes inschrijvingen. Vorig jaar waren het er vier.