‘All-gender’ toiletten in alle TU-onderwijs gebouwen

Alle onderwijsgebouwen op de TU-campus krijgen een blok ‘all-gender’ toiletten. De eerste neutrale toiletgroepen worden aan het einde van dit jaar opgeleverd.

In welk TU-gebouw de eerste all-gender toiletten komen is nog niet bekend. (Foto: Jos Wassink)

Nog dit jaar wordt gestart met de bouw van zogenoemde all-gender toiletten op de campus. Dit maakte vice rector magnificus Rob Mudde vorige week bekend in zijn maandelijkse overleg met de studentenraad. Hij noemde het ‘goed nieuws’.

Dat vindt ook studentenraadslid én een van de initiatiefnemers, Rutger Blijleven (Oras). Hij vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich op hun gemak voelen op de campus. “Dit is een van de vele stappen die we daarvoor moeten zetten.”

Onderwijsgebouwen
Niet alle wc’s op de campus worden verbouwd tot all-gender toilet. Blijleven: “In alle onderwijsgebouwen op de campus wordt een bestaande toiletgroep vervangen door een neutrale toiletgroep. Dit gebeurt in fases en zal enkele jaren duren.” In welk gebouw de eerste all-gender toiletten komen is nog niet bekend.

Wel is duidelijk dat bedrijfsgebouwen – zoals het pand van ESA (onderwijs- en studentenzaken, gebouw 30A) geen neutrale toiletten krijgen. “Dit heeft te maken met de huidige Arbeidsomstandighedenwet”, legt Blijleven uit. Hierin worden eisen gesteld aan sekse-gescheiden toiletten. Deze wet is van toepassing op bedrijfsruimten, denk aan kantoren en laboratoria op de campus.

In de toekomst zullen neutrale toiletgroepen ook standaard deel uitmaken van nieuwe onderwijsgebouwen. Voor Echo komt dat besluit te laat. Het nieuwe onderwijsgebouw achter de faculteit Civiele techniek & Geowetenschappen wordt na de zomer in gebruik genomen zonder all-gender toiletten.

Inclusieve universiteit
Sr-lid Blijleven is tevreden over het snelle handelen van het college van bestuur. “Aan het begin van het collegejaar ontvingen we concrete signalen dat er behoefte is aan dergelijke toiletten. In oktober kaartten we het aan bij het college van bestuur (cvb) en al over een paar maanden wordt gestart met de (om)bouw van de eerste toiletten.”

Volgens hem is het cvb is zich ‘heel bewust’ van het feit dat de campus nog niet voor iedereen een fijne plek is. “De universiteit spreekt in haar gedragscode uit ernaar te streven zo inclusief mogelijk te zijn. De komst van all-gender toiletten draagt daar zeker aan bij.”

• De all-gender toiletten zijn een initiatief van Rutger Blijleven (Oras) en Julian van Dijk (Lijst Bèta).
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl