Alexander de Haan docent van het jaar

Alexander de Haan en Hilde Coumou zijn vanmiddag gekozen tot respectievelijk beste docent en beste afstudeerder van de TU Delft 2013.

De Haan (1972) doceert probleemanalyse aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Zelf studeerde hij in Delft Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en in Leiden Sociale, Arbeid- & Organisatiepsychologie.

Studievereniging Curius typeerde De Haan in haar voordracht voor de verkiezing als ‘een frisse, jonge en dynamische docent’ die zeer toegankelijk is. ‘Hij beantwoordt na colleges uitvoerig vragen, houdt open discussies op gelijk niveau en vindt opmerkingen over zijn vak altijd welkom.’

Bij zijn eerste college, zo vertelde De Haan onlangs in Delta, staat hij altijd bij de deur om mensen een hand te geven. “Ik heb dan het idee dat ik met 1-0 voorsprong aan de wedstrijd begin.” Wat zijn studenten zeer waarderen is dat hij ze tijdens dat college vraagt iets over zichzelf en over hun verwachtingen van de opleiding te mailen. Zijn persoonlijke antwoord illustreert zijn interesse in studenten, meldt Curius.

In navolging van het beleid aan de universiteit om ict meer te integreren in het onderwijs, heeft De Haan zich volledig gestort op het opzetten van online varianten van zijn vakken. Dit collegejaar geeft hij probleemanalyse en introduction to policy analysis dan ook in een zogeheten blended learning variant: een mix van face-to-face en online onderwijs.

Zijn mastervak principles of policy analysis is een van de eerste vakken die volledig op afstand te volgen zal zijn. Hij verzamelde een team studenten om zich heen die hem daarbij hielpen. In zijn dankwoord bedankte De Haan dan ook onder meer zijn studenten: “Zonder jullie geen lessen.”

Beste afstudeerder

Hilde Coumou deed in drie jaar tijd twee masterprogramma’s bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen: science communication en biotechnologie. Voor de laatste onderzocht Coumou arginine katabolisme in bakkersgist en hoe dat efficiënter kan worden ingezet voor het produceren van biochemicals. Ze studeerde er cum laude mee af.

Voor science communication onderzocht ze hoe wetenschappers zijn te motiveren voor het maken van Europees beleid aangaande genetisch gemodificeerde organismen. Ze werd hiervoor beloond met een 8,5 en presenteert haar resultaten volgend jaar op een internationaal congres.

Coumou was totaal verrast. Ze dacht geen kans te maken om afstudeerder van het jaar te worden, omdat haar faculteit al vaker de beste afstudeerder leverde. Wellicht een vrouwelijke student dit keer, dacht ze. Maar toen ze drie concurrentes zag, hoopte ze er niet meer op.

Zowel de docent als de afstudeerder van het jaar ontving duizend euro. Daarnaast kreeg De Haan vijfduizend euro voor verbetering van zijn onderwijs en ontving Coumou een Europese ingenieurskaart van de beroepsvereniging Kivi Niria.