Alert op studenten met ebola

Over de hele wereld nemen onderwijsinstellingen voorzorgsmaatregelen tegen ebola. Reislustige studenten zouden de ziekte immers kunnen verspreiden.

De dodelijke ziekte ebola heeft al aan meer dan vierduizend mensen het leven gekost. Onlangs dook het virus in Spanje op en de kans is groot dat dit ook in andere landen gebeurt. Onder meer internationale studenten zouden het virus met zich mee kunnen nemen.

In Groot-Brittannië zouden zo’n twintigduizend studenten uit landen komen waar de ziekte heeft toegeslagen, meldt The Sunday Times. Schoonmakers van studentencampussen hebben wegens besmettingsgevaar instructies gekregen om op te passen met bloed en braaksel.

Ook in de Verenigde Staten zijn ze op hun hoede. Twee medische studenten van Yale zijn uit voorzorg getest op ebola toen ze terugkwamen uit Liberia en studenten mogen van de universiteit niet meer naar de risicolanden toe.

Een groep Nederlandse studenten zou naar het West-Afrikaanse Ghana gaan, maar kiest nu voor Ethiopië, vertelt hoogleraar Maarten Mous van het African Studies Centre in Leiden. Een collega-onderzoeker wilde naar Nigeria, maar stelt de reis voorlopig uit, ook al zijn daar maar enkele gevallen van ebola opgedoken.

Toch lijkt er van grote zorgen in Nederland geen sprake. Bij internationaliseringsorganisatie Nuffic is niets bekend over reisplannen die zijn omgegooid of over verscherpte aandacht voor buitenlandse studenten.

In Vlaanderen maakt men zich iets meer zorgen. De universiteiten en hogescholen laten studenten vervroegd terugkomen of zetten bepaalde landen op een zwarte lijst. Jaarlijks gaan meer dan 250 Vlaamse studenten naar Afrika.

Duizenden studenten uit de getroffen West-Afrikaanse landen studeren in het buitenland. Alleen al vanuit Nigeria gaan er meer dan zeventienduizend studenten naar Groot-Brittannië en 176 naar Nederland. Meer dan 3.800 studenten uit Guinee studeren in Frankrijk.

De kans op besmetting in Nederland is overigens zo klein dat het RIVM geen speciale voorzorgsmaatregelen neemt. Anders dan in bijvoorbeeld Groot-Brittannië landen op Schiphol geen rechtstreekse vluchten uit risicolanden.