Wetenschap

Alcohol

De introductieweken naderen, het weer wordt warmer. Waar heel Nederland naar de dorstlessers grijpt, snakken ook, misschien wel vooral, studenten naar bier. Gezelligheid is troef bij de verenigingen, maar drankincidenten – soms met dodelijke afloop – hebben de afgelopen jaren op veel sociëteiten voor een grote voorzichtigheid gezorgd. De controle vanuit de gemeente op het alcoholbeleid van studentenverenigingen is aangescherpt en verenigingen kijken wel uit hun goede naam op het spel te zetten. Niets zo schadelijk voor je reputatie als een dode of gewonde door, bijvoorbeeld, een alcoholspelletje.

In het Alcohol Bestuursreglement hebben de studenten behalve de sociale hygiëneregels zoals die gelden voor alle horecaondernemingen, onder andere ook vastgelegd hoe te handelen bij alcoholmisbruik. Die regels zijn per vereniging aangepast. Daarmee willen de studenten aangeven dat ze zich aan de wettelijke regels houden. Ook hopen ze zo meer greep te krijgen op het alcoholschenkbeleid.

Driekwart van de studentenverenigingen met alcoholregels. Daar gaat het imago van de eeuwig lallende bierdrinker. We confronteren de Vereniging der Verenigingen, landelijk bekeken toch wel het corps, met dit nieuws. ,,Ik snap eerlijk gezegd niet dat een kwart van de studentenverenigingen het reglement nog níet hanteert”, reageert Nicolaas Boot, bestuurslid van het Delftsch Studenten Corps desgevraagd. ,,Zeker in deze tijd is het belangrijk om je alcoholbeleid duidelijk te stellen. Niet alleen om incidenten te voorkomen, maar ook voor het algemeen besef dat alcohol een serieuze zaak is.”

Worden er bij DSC dan helemaal nooit drankspelletjes gehouden? ,,Er wordt natuurlijk wel eens gedobbeld, maar dat wordt niet vanuit de sociëteit gestimuleerd”, verdedigt Boot. ,,Wij willen geen spelletjes die het drankgebruik stimuleren.”

Het klinkt een beetje braafjes, maar het alcoholbeleid van DSC, dat zoals bij alle grote Delftse verenigingen volgens Boot ‘al jaren’ gehanteerd wordt, voert nog verder. ,,We hebben plannen om in de toekomst een toezichtcommissie aan te stellen”, vertelt het corpslid. ,,Die ziet er onder andere op toe dat het niet uit de hand loopt in de zaal.” Hiermee speelt DSC in op de wens van het Nigz, dat graag ziet dat de studentenverenigingen de communicatie van het alcoholbeleid naar alle leden, ook de vrijwilligers achter de bar, nog meer verbeteren.

Er liep dus toch nog wel eens iets uit de hand aan de Phoenixstraat? ,,Dat niet echt”, zegt Boot. ,,Als er iemand veel te diep in het glaasje heeft gekeken zorgen we altijd dat er iemand mee naar huis gaat die wel helder is. Maar hoe bewuster verenigingen met drank bezig zijn, hoe beter”, stelt hij. Schrikt dat straks, tijdens de Owee, dan geen nieuwe leden af? ,,Welnee”, reageert hij stellig. ,,Drank is niet de reden om lid te worden van DSC. We hebben genoeg daarnaast te bieden.” (JB)

Studentenverenigingen. De naam mag klein en onschuldig klinken; een beetje sociëteit doet tegenwoordig niet onder voor een goedlopend horecabedrijf. Driekwart van de verenigingen in Nederland hanteert zelfs een Alcohol Bestuursreglement, concludeerde het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (Nigz) tot haar vreugde.