AkzoNobel afstudeerprijs voor ‘schoon en snel proces’

De beste afstudeerder van de TU werd Ir. Michelle van der Helm (23) niet. Wel ontving ze een AkzoNobel Afstudeerprijs. Haar werk maakt productie van medicijnen schoner en efficiënter.

Je hebt de AkzoNobel afstudeerprijs gewonnen voor Chemie en Procestechnologie. Je onderzoek ging over enzymen die chemische processen efficiënter maken. Ik dacht dat dat al lang bestond?

“Enzymen worden wel gebruikt, maar we hebben ze nu in een continu proces, in een doorstroomreactor toegepast. We hebben het enzym aangebracht op een speciale drager waardoor je minder enzym nodig hebt en het ook kunt recyclen.”

Waarvoor kan die technologie gebruikt worden?

“Voor de productie van medicijnen bijvoorbeeld. Dat wordt nu in een één-pots reactie gemaakt. Daar komt veel afval bij vrij en je moet het medicijn eruit zien te filteren. In een doorstroomreactor komt je product eruit terwijl het enzym blijft zitten in de reactor. Het enzym is gebonden aan de silica drager. Het beginmengsel pomp je in de reactor, het medicijn vormt aan het enzym en spoelt door naar de andere kant terwijl het enzym in de reactor achterblijft. Het enzym werkt als katalysator en versnelt de omzetting van beginstof naar eindstof. Daarnaast is de omzetting door een enzym heel specifiek, er worden dus geen nevenproducten gevormd. Een schoon en snel proces, dat is het eigenlijk.”

Het klinkt eenvoudig maar dat zal het vast niet geweest zijn?

“Nee, we moesten zelf het enzym hydroxynitrile lyase zuiveren, op de drager zetten, de reactor opbouwen om te kunnen meten en karakteriseren. Dat deden we in Gliwice, Polen in de groep van dr. Katarzyna Szymańska omdat zij een opstelling hebben met een doorstroomreactor. Dat was een heel fijne samenwerking. Ik nam de gezuiverde enzymen daar naartoe. Het enzym zat in een zoutoplossing en werd op droogijs verzonden. Ik vloog er dan met het vliegtuig achteraan.”

Hoe kom je in aanmerking voor zo’n afstudeerprijs?

“Als je een van de besten van de faculteit bent, dan draagt de faculteit je voor. In mijn geval heeft mijn afstudeerhoogleraar prof.dr. Ulf Hanefeld een aanbevelingsbrief gestuurd met cv en cijferlijst. Daar hoefde ik zelf niks voor te doen.”

Je werkt nu als promovendus bij de faculteit TNW. Ga je met het zelfde onderwerp door?

“Nee, ik zit nu bij een andere groep bij dr. Rienk Eelkema en prof. dr. Jan van Esch en ik werk aan een ander onderwerp. Ik werkte al wel met biotechnologie, maar dit is meer chemische technologie. Ik vond het wel fijn om vier jaar wat anders te doen.”

Je ontvangt vijfduizend euro als prijzengeld. Heb je daar al een bestemming voor?

“Nou, ik vond het wel een groot bedrag. Daar heb ik zo gauw geen besteding voor. Daar moet ik nog even over nadenken. Haha.”

Maandag is de uitreiking. Moet je je daar nog op voorbereiden?

“Nee, het is meer een feestelijke uitreiking van dertien afstudeerprijzen in natuurkunde, life science, chemie. Mijn afstudeerprofessor probeert ook te komen, en ik mocht zelf mensen uitnodigen. Ik dacht dat ik nog een presentatie moest geven, maar dat hoeft niet. Ik maak er gewoon een gezellige dag van, samen met mijn moeder.”