Aimée Sakes en Jorine Eeftens winnen Dewis Award

Aimée Sakes en Jorine Eeftens waren volgens TU-vrouwennetwerk Dewis in 2018 de beste vrouwelijke promovendi aan de TU. Maandag kregen ze daarom allebei een Dewis Award.

De twee winnaressen van de Dewis Awards: Aimée Sakes (links) en Jorine Eeftens. (Foto: Connie van Uffelen)

Ze waren volgens de jury exceptioneel, schreven goede publicaties en promoveerden binnen vier jaar cum laude. Daarin verschilden de vier genomineerden, Marina Bos-de Vos (Bouwkunde) Jorine Eeftens (Technische Natuurwetenschappen), Eline van der Kruk en Aimée Sakes (beide 3mE) niet. Sakes en Eeftens sprongen er volgens de jury uit met hun manier van onderwijs geven, grants, fellowships en maatschappelijke impact.

Daarom besloot TU-vrouwennetwerk Dewis (Delft Women in Science) om dit jaar twee Dewis Awards uit te reiken in plaats van een. Sakes kreeg hem voor haar onderzoek naar flexibele, hydraulische katheters voor de behandeling van hartziekten, waarbij ze inspiratie vond bij mechanismen in de natuur. Eeftens won de prijs voor onderzoek naar het letterlijk ontrafelen en opvouwen van kluwen DNA in cellen door eiwitten.

Symposium
De winnaressen kregen hun prijs, een beeld, tijdens het goed bezochte jaarlijkse symposium van Dewis in het Science Centre. Het thema van het symposium was ‘Diversiteit, creativiteit en innovatie’. Professor Roni Reiter-Palmon van de University of Nebraska sprak de aanwezigen toe over leiding geven aan diverse en inclusieve teams. In zulk soort teams is volgens haar meer diverse informatie en kennis voorhanden, maar kan het wel moeilijker zijn met elkaar te communiceren en elkaar te vertrouwen.

Leiders van teams waar de mensen zo van elkaar verschillen, zouden volgens haar daarom een atmosfeer moeten creëren waarin mensen zich durven uitspreken. Communicatie is belangrijk voor meer creativiteit, stelde ze, en dat vergt tijd en goed leiderschap. “Als leider kun je het verschil maken door je team af en toe te laten reflecteren en evalueren” zei ze. Teams kunnen dan van strategie veranderen en leren van hun fouten. Dat maakt teams volgens haar innovatiever en creatiever.

Verlies van talent
Dr. Caroline Dessent van York University ging daarna in op het grote verschil tussen het percentage mannelijke (91 procent in 2014) en vrouwelijke (9 procent) hoogleraren scheikunde in het Verenigd Koninkrijk. “Bij elke carrièrestap na het behalen van je masterdiploma verliezen we tien procent van de vrouwen en dus veel talent.”

Haar afdeling probeert daar wat aan te doen met gezinsvriendelijker beleid dat niet alleen gericht is op vrouwen. “Elke medewerker moet parttime kunnen werken met de garantie ook weer fulltime verder te kunnen, indien gewenst. Vrouwen én mannen zijn daardoor meer parttime gaan werken, omdat ze zagen dat vrouwen daar succes mee hebben.”

Vier dagen werken
Dessents afdeling richt zich volgens haar bij promoties op kwaliteit in plaats van op kwantiteit. Postdocs krijgen extra begeleiding en staf veel tijd voor trainingen over gelijkheid en diversiteit. “Daarvoor is wel veel geld en personeel nodig. En managers die daar in geloven.” Een vierdaagse werkweek is voor academici volgens Dessent het minimum, antwoordde ze op een vraag vanuit het publiek. “Maar je kunt zeker een bepaalde periode drie dagen in de week werken, bijvoorbeeld na zwangerschapsverlof.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl