Opinie

Afstudeerstelling

In Delta 29 spreekt universitair hoofddocent Saul Lemkowitz zijn zorg uit over het gebrek aan maatschappijkritische houding van de Delftse student. Middels een nieuwe opleiding wil de TU Delft in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Universiteit Leiden het intellectuele denken van de student aanscherpen en de discussie loskrijgen.

br />
Hoewel ik de achterliggende gedachte en de doelstellingen van deze nieuwe master volledig onderschrijf, vraag ik me af of het bieden van een nieuwe opleiding de juiste oplossing is.

Lemkowitz zoekt de oorzaak van de onverschillige opstelling van de Delftse student in de variatie van het aanbod van vakken aan de TU. “Een echte universiteit hoort in alle vakken les te geven.” Ik denk dat de oorzaak dieper ligt, want in Delft kun je aan de faculteit TBM meer dan de harde bÈtavakken . tot en met de wijsbegeerte van oude en moderne filosofen aan toe – volgen. En het vak ethiek hoort al een lange tijd in het verplichte curriculum van bijna alle opleidingen.

Het neemt niet weg dat het aangekaarte probleem wel bestaat. We moeten het alleen breder beschouwen. Ik denk dat dit alles een gevolg is van het doorgeschoten . inmiddels officieel als heilig verklaarde . marktdenken in het onderwijs. Een opleiding is namelijk geen product dat je in vijf jaar consumeert met als target een goedbetaalde baan. De centrale vraag in het technisch onderwijs moet niet zijn: hoe maakt de student zich beter gedienstig aan het bedrijfsleven. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van de academicus moet juist centraal staan. Zoals Lemkowitz het stelt, is de tijdgeest in deze zeer bepalend. Ook het ik-gericht zijn waaraan hij zich stoort is een gevolg van deze marktbenadering.

Wat we dringend nodig hebben, is een grote mentaliteitsverandering. Het ik-denken moeten worden uitgebannen en het marktdenken moeten we voorgoed verdrijven.

De student dient er beter toe bewogen te worden om kritisch na te denken. Misschien is het een idee om afstudeerders ook, net als promovendi, een stelling te laten verdedigen. Dus, als je in aluminium voor de vliegtuigindustrie afstudeert, moet je laten zien dat je je bewust bent van de gevolgen voor de wapenindustrie. Het moet ook geen raffelen-we-effe-snel-af voor de laatste dertig seconden van het afstudeerpraatje worden, maar de student moet doordrongen zijn van de stelling, en hem behoorlijk kunnen verdedigen. De docent moet ook kritische vragen stellen en de student op de verdediging afrekenen.

Voor de goede orde: wat ik hier niet wil beweren is dat ik het ei van Columbus heb gevonden. De stappen die reeds worden gezet – het aanbieden van allerlei vakken en een nieuwe studie – zijn zeer waardevol. Het verdedigen van een stelling kan ook misschien een steentje bijdragen aan het kritische denken van de student. Het maakt de afstudeerpraatjes in ieder geval boeiender en levendiger. Zeker voor de vrienden en familie – zonder technische achtergrond maar wel zo aardig om het bij te wonen – zal dit een verademing zijn.

Behnam Taebi studeert materiaalkunde. Hij is fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Delft.