Opinie

Afstoten matige onderzoeksgroepen is goede zaak

Het afstoten van middelmatige onderzoeksgroepen juichen we toe, zegt studentenpartij Oras.Oras vindt dat studenten die aan de TU Delft studeren, kwaliteit moeten kunnen verwachten.

We moeten af van uitspraken als: het onderzoek wordt beter, dus het onderwijs wordt slechter. Juist het omgekeerde is waar. Als je zorgt dat het onderzoek en onderwijs goed zijn verweven, versterken goed onderwijs en goed onderzoek elkaar. Puur onderwijs doet het hoger beroepsonderwijs. Puur onderzoek doet TNO. Het unieke van een universiteit is de verwevenheid tussen onderwijs en onderzoek. Beide elementen zijn aan een universiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goed onderwijs zorgt ervoor dat er betere ingenieurs komen en studenten met nieuwe inzichten voor het onderzoek. Goed onderzoek zorgt voor goede publicaties en voor up-to-date kennis om het onderwijs te verbeteren.

Beide elementen moeten daarom beter worden. Dus niet: er komt beter onderzoek, beter onderwijs volgt vanzelf. Maar juist: we maken de universiteit beter, dus zowel onderzoek als onderwijs moeten verbeterd worden. Dit betekent voor de studenten dat de opleiding uitdagender moet worden. Voor personeel kan dit betekenen dat de TU Delft hoogwaardiger medewerkers moet aantrekken.

De afgelopen tien jaar heeft de TU krampachtig vastgehouden aan alle dingen die zij doet. Het is tijd dat we keuzes gaan maken, want zelfs de TU Delft kan niet in alles goed zijn. Oras vreest dus niet dat middelmatig onderzoek afgestoten wordt, Oras juicht dit toe.

Studentenraadpartij Oras

Oras vindt dat studenten die aan de TU Delft studeren, kwaliteit moeten kunnen verwachten. Een universiteit moet kennis genereren. Enerzijds is dit kennis die verspreid wordt door de ingenieurs die zij voortbrengt, anderzijds door de onderzoeksuitkomsten die zij publiceert.

Studentenraadpartij Oras