Afschaffen basisbeurs? Toch studeren

Als de basisbeurs nu al was afgeschaft, was ongeveer 94 procent van de nieuwe eerstejaars studenten in Utrecht tóch gaan studeren. Dat meldt het Utrechtse onderzoeksbureau Labyrinth.

Van de nieuwe eerstejaars zei 59 procent zich ‘zeker wel’ te hebben ingeschreven als de basisbeurs nu al zou zijn afgeschaft. Daarnaast gaf ongeveer 35 procent aan zich ‘waarschijnlijk wel’ te hebben ingeschreven. Vijf procent dacht zich ‘waarschijnlijk niet’ en twee procent zou zich ‘zeker niet’ hebben aangemeld.

Aan het onderzoek deden 655 studenten mee. Het merendeel (83 procent) studeert aan de universiteit, de rest in het hbo. Het bureau voerde de enquête op eigen initiatief uit. Een rapport met onderzoeksverantwoording is niet beschikbaar.

Bijna geen van de bevraagde eerstejaars zou de omzetting van de basisbeurs in een lening een goede ontwikkeling vinden, stelt Labyrinth in een persbericht. De eerstejaars menen dat een studie dan niet meer voor iedereen toegankelijk is. Twee op de vijf eerstejaars zeggen bovendien dat hun ouders financieel meer moeten bijspringen als de basisbeurs wordt afgeschaft.

Tweederde van de eerstejaars studenten die in maart mochten stemmen, liet de mogelijke afschaffing van de basisbeurs en de hoge kosten voor het volgen van een tweede masteropleiding meewegen in zijn stemgedrag.

Dit voorjaar deed ook de LSVb onderzoek naar de gevolgen van het afschaffen van de basisbeurs. Van de veertienduizend studenten, mbo’ers, scholieren en hun ouders die de moeite namen om de website wiljijstufi.nl te bezoeken, zei 42 procent niet meer te gaan studeren als zij geen basisbeurs zouden ontvangen.

Een werkgroep finetuning zal dat voorbereiden. Dat meldt Cris van Hoogdalem (Oras) namens de studentenraad.
De studentenraad (sr) trok eind 2008 bij het college van bestuur (cvb) aan de bel over strubbelingen rond de sponsorcontracten. De clubs hadden onder meer problemen met de eisen voor het inleveren van begrotingen, het melden van cosponsors en de hoge posten aan materiële sponsoring die de unit sport & cultuur (S&C) namens de TU rekende. Ook leefden er verenigingsspecifieke problemen.

Volgens de sr van vorig jaar tekenden de verenigingen de contracten voor 2008/2009 onder druk. De verenigingen – vertegenwoordigd door het Delfts Studenten Sport Overleg – richtten zich in een rapport met hun kritiek tot de sr, die daarop het cvb benaderde. In februari 2009 spraken college van bestuur en studentenraad over deze kritiek in aanwezigheid van de directeur O&S en het hoofd S&C.

Het cvb benadrukte daarbij nog eens dat S&C het door de TU gewenste beleid uitvoert. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de verbetering van de communicatie en geregeld overleg met de DSSO. bijvoorbeeld over contractaanpassingen en -verfijningen. Volgens Van Hoogdalem is er in mei tijdens een verenigingendag gesproken tussen de sport- en cultuurverenigingen en S&C. “Er is daardoor betere communicatie en meer wederzijds vertrouwen.”

Concreet resultaat is dat een werkgroep finetuning gaat werken aan contracten op maat. In die commissie zitten een door S&C aangestelde voorzitter en oud-bestuursleden van enkele verenigingen. Er komen contracten met regels voor alle verenigingen aangevuld met verenigingsspecifieke regels. Mede door het overleg zijn voor dit jaar al betere contracten afgesloten. De sr is wel teleurgesteld dat het niet lukte al voor dit jaar maatwerk van de grond te krijgen.

Aan het onderzoek deden 650 studenten mee. Het merendeel (83 procent) studeert aan de universiteit, de rest in het hbo. Het bureau voerde de enquête op eigen initiatief uit. Een rapport met onderzoeksverantwoording is niet beschikbaar.