​Afname hbo-instroom? Eerst zien, dan geloven zegt minister

Minister Bussemaker wil nog niet reageren op het bericht dat de hogescholen zeven procent minder eerstejaars tellen. De conclusie dat de instroom in het hbo fors daalt, vindt ze te voorbarig.

Zojuist gaf Bussemaker in de Tweede Kamer antwoord op vragen van CDA’er Michel Rog. Die vreest voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs nu blijkt dat het hbo landelijk zeven procent minder eerstejaars trekt. Bij de Hogeschool van Amsterdam zou de afname zelfs zestien procent bedragen.

Minister Bussemaker herkent dat laatste percentage in elk geval niet en waarschuwt dat ook de andere cijfers niet definitief zijn. Pas als alle studenten op 1 oktober zijn geteld door de instellingen en de cijfers door het ministerie zijn gecontroleerd, wil ze met de Kamer kijken wat daaruit valt op te maken.

Ze benadrukt dat ook zij vindt dat het hbo voor iedereen met het juiste diploma toegankelijk moet zijn. “Het hbo moet een emancipatiemotor blijven.” Maar pas komend voorjaar zal volgens haar blijken waarom er eventueel minder mensen zijn gaan studeren. “Misschien is dat wel omdat ze een baan vinden of een tussenjaar nemen om zich beter voor te bereiden op hun studie. Het zou allemaal kunnen, maar ik trek geen voorbarige conclusies.”