Afgewezen studenten blijven bij eerste keuze

Twee studenten die zich te laat aanmeldden voor vakken bij Industrieel Ontwerpen voelen zich onevenredig zwaar getroffen nu ze een half jaar studievertraging dreigen op te lopen. De faculteit weigerde en kon ze alleen nog alternatieven bieden. De studenten bleven bij hun eerste keuze.

De patstelling tussen de afgewezen studenten en de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) leidde vorige week tot een hoorzitting bij de Centrale Commissie voor Bezwaarschriften (CCB).

De studenten, die sinds 2006 aan de TU studeren, hadden zich 28 dagen voor aanvang van hun vakken moeten aanmelden. IO-onderwijsdirecteur Norbert Roozenburg vertelde tijdens de hoorzitting dat deze regels al een aantal jaren hetzelfde zijn en dat die noodzakelijk zijn vanwege capaciteitsproblemen. “Het is passen en meten om zalen te vinden en er is te weinig personeel om de groeiende studentenaantallen op te vangen. We huren voor een half miljoen per jaar externe medewerkers in.”
Hoewel de studenten zich feitelijk tussen 1 juli en 3 augustus hadden moeten aanmelden, deden ze dat pas drie en vier dagen later. De faculteit weigerde ze daarom toe te laten. De studenten gaven tijdens de hoorzitting aan dat ze vanaf 2 respectievelijk 3 juli op vakantie waren tot 6 augustus.
De studenten hadden niet overwogen de faculteit te melden dat ze langdurig weg waren. Ook hadden ze – tot grote verbazing van het CCB – hun e-mail niet laten checken door anderen, omdat ze hun mails te persoonlijk vinden. Wel lieten ze hun papieren post openen, maar de faculteit stuurt informatie voor het overgrote deel per mail. Dat gebeurt zonder handtekening, hoewel e-mail wel rechtsgevolgen kan hebben.

Een van de studenten zei dat hij nog nooit informatie van de mededelingenschermen in de faculteit had gehaald. Beide hadden tijdens tentamens niets gehoord over aanmelding. “Ik zoek zelf op Blackboard of er aankondigingen zijn”, zei een van hen.
Onderwijsdirecteur Roozenburg vond ‘vakantie’ geen bijzondere omstandigheid en dus geen geldig excuus. De studenten hadden zich volgens hem overal ter wereld via internet kunnen inschrijven. Het aanmeldsysteem functioneerde.

De faculteit vindt dat regels gehandhaafd moeten worden. “In het verleden kwam het voor dat er meer dan honderd studenten niet waren ingeschreven en dat die uiteindelijk voor het overgrote deel werden toegelaten”, aldus Roozenburg. “Maar dat leidde tot klachten bij docenten en studenten.”
Volgens de onderwijsdirecteur hadden de studenten ook andere vakken kunnen volgen voor het behalen van evenveel studiepunten. Dan zouden ze niet onevenredig zwaar getroffen zijn. De studenten houden echter vast aan hun keuze.

Op de vraag of het missen van colleges in het eerste semester een probleem is voor het volgen van vakken in het tweede semester verschillen beide partijen. Volgens de studenten mogen ze wel meedoen met vakken, maar missen ze dan basiskennis. De faculteit bestrijdt dat.
De CCB komt zo snel mogelijk met een advies aan de decaan van de faculteit IO over deze zaak.