Wetenschap

AeroDelft: elektrisch taxiën als opmaat naar emissievrij vliegen

Studententeam AeroDelft liet op 7 juli 2022 een aangepaste vliegtuigje elektrisch rijden over de startbaan in Breda. Over een jaar zou het toestel op waterstof kunnen vliegen.

Studententeam AeroDelft bij het omgebouwde vliegtuig. (Foto: AeroDelft)

Nee, vliegen zat er nog niet in, en waterstof was ook nog niet in het spel. Toch is mediaman Gerben Drijfhout van studententeam AeroDelft erg blij met de demonstratie op Breda International Airport. Een kleine blauw vliegtuig met veel stickers op de romp rolde daar tamelijk geruisloos over de baan als afsluiting van het AeroDelft zomerevent.

Het elektrisch aangedreven toestel is nauwelijks hoorbaar. (Video: AeroDelft)

Het toestel, een Sling 4, wordt standaard geleverd met vier stoelen een 115 pk (86 kilowatt/kW) benzinemotor voor een maximaal gewicht van 920 kilogram. De studenten bouwen het toestel stapsgewijs om voor elektrische voorstuwing met een brandstofcel en vloeibare waterstof. Dat gaat ten koste van twee zitplaatsen.

Voor de demonstratie op donderdagavond 7 juli 2022 betrok het vliegtuig de elektriciteit uit accu’s. Hierdoor bleef het vermogen beperkt tot 10 kW, volgens schatting voldoende voor een taxisnelheid van 50 kilometer per uur.

“We hebben de brandstofcel nodig voor meer elektrisch vermogen aan boord”, legt eerstejaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Gerben Drijfhout uit. “De onderdelen daarvoor komen nu langzaam binnen.”

Het is de bedoeling om volgend jaar (2023) de eerste vlucht op gasvormige waterstof te laten zien en een jaar later (2024) de eerste vlucht op vloeibaar waterstof.

De studenten zeggen zich ervan bewust te zijn dat het opwarmen van het gas en de koeling van de brandstofcel ingewikkelde technische problemen met zich mee zullen brengen. Toch geven ze de voorkeur aan vloeibaar waterstof boven het opslaan onder (hoge) druk omdat de gascilinders teveel gewicht aan boord brengen.

De ontwikkeling van de drone loopt een stap voor op die van het vliegtuig. (Video: AeroDelft)

Parallel aan de bouw van de Sling werkt het team aan een 1:3 schaalmodel van het toestel. Het heeft een spanwijdte van 6 meter en weegt 40 kilogram. Die drone vliegt al wel op batterijen en is daarmee volgens AeroDelft klaar om op vloeibare waterstof te vliegen. Het schaalmodel wordt beschouwd als testplatform voor de waterstoftechnologie.

Vliegen op waterstof is alleen CO2-neutraal als de waterstof dat ook is. “Daar zijn we mee bezig”, vertelt Drijfhout. “We zijn er strikt over met onze partners dat we op groene waterstof willen opereren.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl