Advies aan internationale studenten was ‘ onacceptabel laat’

De studentenraad vindt het ‘onacceptabel’ dat de TU internationale studenten twee weken voor het collegejaar adviseerde niet naar Delft te komen als zij geen kamer hebben.

Van de 2700 internationale studenten die de TU Delft dit jaar verwachtte, hielp ze er 1250 aan huisvesting via haar poule aan kamers. Wie het eerst kwam, wie het eerst maalde. Van de anderen zeiden er 750 zelf op zoek te willen gaan. De overige 700 internationals moesten noodgedwongen zelf op zoek omdat er niet genoeg kamers waren.

Twee weken voor het collegejaar schatte de TU Delft dat enkele honderden internationale studenten nog op zoek waren. Daarom adviseerde de universiteit ze niet naar Delft te komen als ze geen kamer hebben. Over die late communicatie kreeg de studentenraad (sr) veel klachten, bleek woensdag tijdens een overleg met het college van bestuur.

Studenten hebben veel geld gestoken in reizen en visa, of hebben een studiebeurs en zien de TU Delft als enige optie voor hun studie, aldus de sr. “Andere universiteiten namen noodmaatregelen zoals hotelkamers”, zei studentenraadslid Katharina Ertman, zelf internationaal student. “Wij hebben niet het voordeel huisvesting te kunnen zoeken voordat we hier zijn. Zo’n boodschap krijgen is dan een extra zorg. Ik wil niet dat dit nog eens gebeurt. Dit is onacceptabel.”

Collegelid Rob Mudde was terughoudend met noodmaatregelen. “Er is weinig wat je kunt doen en wat als je niets vindt? Ik ben liever vooraf duidelijk, dan kunnen studenten heroverwegen of ze komen.” Maar Ertman noemde die duidelijkheid twee weken voor aanvang ‘waanzin’. Mudde zei te zullen proberen het beter te doen.

Overigens is niet bekend hoeveel studenten hierdoor hebben afgezien van een studie in Delft. “Van het aantal studenten dat jaarlijks wordt toegelaten komt maar de helft, omdat ze bijvoorbeeld hun beurs, visa of lening niet rond hebben kunnen krijgen”, zegt directeur Onderwijs & Studentenzaken Timo Kos desgevraagd. “Nu zit daar mogelijk als reden ook hun huisvesting bij. Wij hebben er geen klachten over gehad. Wel veel vragen.”

‘We willen niet alle studenten koste wat kost hier hebben’

De TU nam voorheen noodmaatregelen, maar dat kostte volgens Kos veel geld en ‘leverde geen goede woningen op’. “Wij willen niet alle studenten koste wat kost hier hebben: bij technische informatica zitten we nu op 875 studenten”, zegt Kos. “Daar komt bij dat studenten die erg laat zijn met beslissen en het regelen van huisvesting, vaak problemen ondervinden in hun studie.”

De studenten zonder kamer die uiteindelijk kwamen, werden door een groep van vrijwilligers van de vereniging voor internationale studenten Diss op Schiphol geholpen met hun bagage en op treinstation Delft opgevangen. Studentenraadslid Ertman was daar bij en vertelde dat studenten blij waren met deze ‘shuttleservice’. Ze vroeg of de TU daar financieel aan kon bijdragen.

De TU bood die service voorheen zelf aan ‘in een tijd met weinig internationale studenten’, licht Kos bij navraag toe. “Maar het werd een van de grootste kostenposten in het international programme, terwijl maar ongeveer dertig procent er gebruik van maakte. Daarnaast vinden we dat studenten zelfstandig de weg naar Delft moeten kunnen vinden. Het zijn volwassen mensen.”

Eenmaal hier waren internationale studenten positief over de gemengde OWee, aldus de sr. Ze voelden zich minder als aparte groep behandeld. Mentoren met groepjes die voor de helft uit internationale studenten bestonden, merkten dat Nederlandse en internationale studenten niet zo goed mengden. “Dat zal altijd zo zijn”, merkte Mudde op. Studenten moeten er volgens hem zelf actief aan werken.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl