Actiegroep eist ontslag Nashville-ondertekenaar

De handtekening onder de Nashville-verklaring van de Delftse hoogleraar Marc de Vries heeft geleid tot een eis om zijn ontslag. De TU gaat daar niet op in.

Tijdens de Dies 2019 hees de TU Delft de regenboogvlag. (Foto: Marjolein van der Veldt)

De omstreden verklaring tegen homoseksuelen en transgenders leidde eerder deze maand in heel Nederland tot ophef. Delta meldde na een tip dat Marc de Vries, Delfts hoogleraar christelijke filosofie van de techniek, één van de ruim 200 ondertekenaars van de Nederlandse vertaling was. Hij maakt een onderscheid tussen ‘een homofiele geaardheid en het uitleven daarvan in een relatie’.

De actiegroep TU Delft Feminists neemt daar aanstoot aan. “Vrijheid van meningsuiting mag niet gebruikt worden om te discrimineren of uit te sluiten”, zegt woordvoerder en oud-TU-student Charlotte Ros. Zij vindt het uithangen van regenboogvlaggen, zoals de universiteit dat tijdens de dies deed, ‘symboolpolitiek als concreet beleid uitblijft’.

In een open brief eist de groep dat de TU alsnog ‘resoluut en publiekelijk’ afstand neemt van de Nashville-verklaring. Daarnaast wil ze dat De Vries ontslagen wordt als hij niet binnen een week zijn handtekening onder de Nashville-verklaring verwijdert.

‘We respecteren dat ieder een persoonlijke mening heeft’

Het is niet duidelijk of het geluid van de Feminists breed leeft op de universiteit. Net als Ros zijn ook de andere drie auteurs van de brief geen student of medewerker. De brief is inmiddels door 32 mensen ondertekend. Onder hen zijn tien TU-studenten en twee medewerkers. TrueU, de LHBTI-gemeenschap aan de TU Delft, heeft de brief van de Feminists gedeeld op zijn Facebook-pagina en schrijft daarbij op actie van de TU te wachten. Ook zal het onderwerp ‘diversity and inclusion’ volgende week ter sprake komen tijdens de overlegvergadering van de studentenraad met het college van bestuur.

De TU laat zich ook nu niet verleiden tot een publiekelijke afkeuring van de Vries’ ondertekening. “We respecteren dat ieder een persoonlijke mening heeft”, laat een woordvoerder weten. Het college heeft een gesprek met De Vries in de planning en wil daar niet op vooruit lopen.

Oscarine Vonk (HOP) / Saskia Bonger (Delta)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl