Actie tegen deelname Airbus en Thales aan Bedrijvendagen

“Say it out loud, say it out clear, refugees are welcome here.” Een twintigtal mensen van de organisatie ineumanity.nl heeft dinsdag stelling genomen voor de ingang van de Aula en protesteert met spandoeken en leuzen tegen Airbus en Thales.

(Foto: Tomas van Dijk)

De vliegtuigbouwer en informatietechnologie-onderneming verdienen aan de ellende en wanhoop van vluchtelingen, meent de organisatie Ineumanity. Met name Airbus moet het ontgelden. Het is een van de tientallen bedrijven die zich deze week in de aula als potentiële werkgever aan studenten presenteert tijdens de Delftse bedrijvendagen.

Airbus maakt helikopters en grensbewakingssystemen en Thales maakt radar- en elektronische ID-managementtoepassingen die tegen vluchtelingen gebruikt worden, stelt Ineumanity in de flyers die de demonstranten uitdelen.

De politie is met veel man uitgerukt. Twee ME-busjes patrouilleren over de campus. Bij de faculteit Industrieel Ontwerpen voeren agenten vlak voor aanvang van de betoging een demonstrant af die daar een kopje koffie dronk en weigerde zijn ID te tonen, vertellen enkele demonstranten. Iedereen die met een protestbord of spandoek rondloopt wordt gesommeerd zijn ID-kaart te tonen. “Mag dat zomaar, vraagt een jongen in het Engels die zichtbaar geschrokken is.” De politie maakt foto’s van alle deelnemers.

De teksten in de flyer, op de borden en spandoeken laten weinig aan de verbeelding over. ‘Don’t work for murderers’, ‘war profiteers get out of our universities’, en ‘Stop the war on migration, remove Airbus and Thales from our education’.

‘Wapensystemen? Die maken we in Nederland niet’

“Discussies over vluchtelingen gaan altijd alleen maar over de opvang van mensen”, zegt ‘Ana’ (haar achternaam geeft ze niet). “Dit deel van het verhaal – over de bedrijven die van de crisis profiteren – moet ook verteld.”

Hoe denkt Airbus hierover? De vertegenwoordigster bij de stand van de vliegtuigbouwer verwijst naar de pr-afdeling. “Wapensystemen? Die maken we in Nederland niet”, zegt een persvoorlichter van Airbus Nederland desgevraagd. “We richten ons op zonnepanelen en de ruimtevaart.” Voor vragen over Airbus in andere landen verwijst ze naar een collega in Duitsland, maar die neemt de telefoon niet op.

Buiten voor de aula is het intussen tot een patstelling gekomen tussen de politie en de demonstranten. De wijkagent slingert een van de betogers – een lid van de organisatie – op de bon, omdat hij de demonstratie niet zou hebben aangekondigd bij de gemeente, hetgeen door Ineumanity wordt tegengesproken.

De politie heeft met linten een vak afgezet grenzend aan de tramhalte op zo’n vijftig meter afstand van de ingang van de aula. Actievoerders worden gesommeerd om achter dat lint te gaan staan. Doen ze dat niet, dan dreigt er arrestatie. Op dat moment beginnen de demonstranten te scanderen. Maar schoorvoetend beweegt de stoet zich even later toch richting demonstratievak.

Op een van de protestborden staat ‘TU Delft Stop killing people’. “Die boodschap snap ik niet helemaal”, zegt TU-woordvoerder Karen Collet. Ze laat weten dat de TU in het protest geen aanleiding ziet om de banden van de Airbus en Thales tegen het licht te houden.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl