Acht Vidi’s voor Delftse onderzoekers

Rijgedrag, synthetisch leven, seismisch onderzoek; acht Delftse wetenschappers krijgen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek een Vidi-beurs voor zeer uiteenlopende projecten. Een overzicht.

Iedereen heeft wel eens spijt van genomen beslissingen. En dat geldt al helemaal voor mensen die vast staan in het verkeer. Dr. ir. Caspar Chorus (TBM) werkt aan een econometrisch model (‘spijtmodel’) dat keuzegedrag van mensen in het verkeer analyseert en voorspelt.

Dr. Christophe Danelon (TNW) legt de lat wel erg hoog. Hij wil kunstmatig leven maken. De onderzoeker werkt aan een kunstmatige cel met daarin een minimale set aan moleculen voor de productie van eiwitten, dat is omhuld door een membraan van lipiden.

Een techniek waarmee je zowel naar het inwendige geruis van de aarde kunt luisteren alsmede fresco’s en schilderijen op hout kunt doorlichten. Aan zo’n techniek, de zogenaamde seismische interferometrie, werkt dr. ir. Deyan Draganov (Citg). Draganov gebruikt meetgegevens die normaal juist worden weggegooid, zoals seismische ruis en verstrooide golfvelden.

Dr.ir. Marlies Goorden (TNW) probeert tumoren beter zichtbaar te maken met radioactieve zoekstoffen. Het doel is om deze zoekstoffen veel nauwkeuriger en sneller te lokaliseren door middel van Single Photon Emission Computed Tomography.

Een beetje jammer is het wel; krijgt hij een Vidi-subsidie, besluit hij om over te stappen naar een andere universiteit. Dr. ir. M.A. Marijn van Huis (TNW), die werkt aan nanokristalletjes in aluminiumlegeringen voor auto’s en vliegtuigen, zet zijn werk voort aan de Universiteit Utrecht.

Sommige materialen zijn maar moeilijk te begrijpen doordat hun magnetische atomen op een erg ingewikkelde manier met elkaar wisselwerken. Dr. Sander Otte (TNW) werkt aan zulke complexe materialen (bijvoorbeeld supergeleiders). Hij bouwt ze stapsgewijs na door de magnetische atomen één voor één te rangschikken.

Dr. Maria Santofimia (3Me) richt zich in haar Vidi-onderzoek op het staal van de toekomst. De mechanische eigenschappen van staal worden bepaald door de microstructuur en Santofimia wil nieuwe microstructuren in staal ontwerpen.

En tot slot, dr.ir. Martin Pinzger (EWI). Hij werkt aan software waarmee softwareontwikkelaars in teamverband op een overzichtelijker manier veranderingen kunnen aanbrengen in … software

Vidi is gericht op excellente onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. Met een Vidi kunnen zij vijf jaar lang onderzoek doen. Elke wetenschapper krijgt een bedrag van maximaal achthonderdduizend euro. In totaal heeft NWO dit jaar aan 94 wetenschappers een Vidi-financiering toegekend.

Op de site van de TU Delft staat een uitgebreid persbericht over alle acht  de onderzoekers.