Acht veni’s naar Delft

Nanostructuren bouwen in levende cellen en het aansturen van armprotheses. Het zijn twee voorbeelden van onderzoek dat de komende jaren aan de TU gedaan kan worden door winnaars van een Veni-beurs.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) maakte de beurswinnaars vorige week bekend. 158 Pas gepromoveerde onderzoekers krijgen maximaal 250 duizend euro om de komende drie jaar wetenschappelijk onderzoek te doen. Onder hen zijn acht Delftenaren; twee vrouwen en zes mannen.

Vooral de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) doet het goed met vijf beurswinnaars. De faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Technische en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) haalt er drie binnen en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) één.

Hieronder de winnaars in alfabetische volgorde:

Thomas Geijtenbeek (3mE) wil een computermodel maken dat menselijke bewegingen kan voorspellen. Dat moet de ontwikkeling van technologische hulpmiddelen voor mensen met een mobiliteitsbeperking versnellen.

Guanna Li (TNW) wil begrip krijgen van het katalytische mechanisme van het vloeibaar maken van aardgas. Daarmee kan ze recepten formuleren voor heterogene katalysatoren.

Matthieu de Schipper (CiTG) wil metingen doen aan zand dat nabij het strand is gestort om de kustverdediging te versterken. Zo kan hij een numeriek model maken dat het gedrag van dit zand kan voorspellen.

Gerwin Smit (3mE) wil de nieuwste aansturingsmogelijkheden combineren om armprosthesen te verbeteren. Zo moeten ze beter bestuurbaar en lichter van gewicht worden.

Anna Louise Smith (TNW) wil de structuur, de thermodynamische stabiliteit en de viscositeit van vloeibaar brandstofzout onderzoeken. Gesmolten zout reactoren zouden kunnen bijdragen aan duurzame energieproductie.

Frank Versluis (TNW) wil nanostructuren bouwen in levende cellen. Dat wil hij doen met peptiden die assembleren in fiber netwerken rond cellen en organellen. Dat werk kan bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe klasse diagnostische en therapeutische middelen.

Mathijs Vleugel (TNW) wil structuren voor chromosoom-verdeling nabouwen om erachter te komen welke krachten invloed hebben op deze deling.

Volkert van der Wijk (3mE) wil methoden ontwikkelen waarmee trillingsloze ruimtelijk bewegende robots kunnen worden ontworpen. In bijvoorbeeld de hightech productie-industrie is het belangrijk dat robots snel en precies bewegen zonder omgevingstrillingen te veroorzaken.