AbvaKabo wordt de grootste in nieuwe or

AbvaKabo krijgt de meeste zetels in de ondernemingsraad: acht van de 21. Slechts negentienhonderd van de vijfduizend kiezers togen woensdag naar de stembus.

br />
De ‘vrije lijst’ van Demokratisch Beleid werd een goede tweede met zes zetels. De andere twee lijsten, van de vakbonden CMHF en CFO, haalden respectievelijk vier en drie zetels.

De opkomst bij de verkiezingen voor de allereerste or aan de TU viel dus tegen. In het hoofdgebouw en de bibliotheek was de animo nog het grootst, naar schatting veertig tot vijftig procent (exacte cijfers zijn er nog niet). Maar de faculteiten ,,halen waarschijnlijk amper de twintig procent”, aldus voorzitter Van der Lugt van de verkiezingscommissie.

De ondernemingsraad kent twee kiesgroepen: bij het wetenschappelijk personeel was de opkomst gemiddeld 31 procent, bij het ondersteunend- en beheerspersoneel 23,4 procent. Maar in absolute cijfers kruisten bijna twee keer zoveel obp’ers een vakje aan.

Voor de grofweg drieduizend obp’ers aan de TU zijn elf zetels te verdelen en de tweeduizend wp’ers hebben recht op tien plaatsen. Daardoor zijn voor een obp-zetel meer stemmen nodig. Of anders gezegd: één wp-stem heeft meer invloed.

Onder het wetenschappelijk personeel scoorden AbvaKabo, CMHF en DB gelijk: alledrie behaalden ze drie zetels, waarbij DB de meeste kiezers aansprak. CFO kreeg één zetel. Bij het obp is AbvaKabo het populairst (vijf zetels), gevolgd door DB (drie), CFO (twee) en CMHF (een).

De meeste kiezers gaven de voorkeur aan een kandidaat uit de eigen faculteit of dienst. AbvaKabo-leden Wim Lankamp (Civiel) en John Stals (hoofdgebouw) komen daardoor met voorkeurstemmen in de ondernemingsraad, evenals DB’er Sjaak Lispet (Scheikunde). De raad telt vier vrouwen, twee uit elke kiesgroep. De uitkomst is nog voorlopig; als er geen protesten zijn wordt de zetelverdeling over een week vastgesteld.