Aarzeling over hoger collegegeld

Volgens het voorstel mogen hogescholen en universiteiten zelf bepalen of zij het collegegeld verhogen voor de studenten die nu als auditor te boek staan. In Delft heeft het college van bestuur over deze kwestie nog geen beslissing genomen. De universiteiten zijn niet van plan onderling prijsafspraken te maken.

Met de hogere collegegelden kan het hoger onderwijs volgens minister Ritzen een bezuiniging van 69 miljoen gulden compenseren. De VSNU berekende vorig jaar dat het collegegeld voor auditoren dan gemiddeld 6500 gulden zou moeten bedragen. (HOP/ H.Ob.)

Pieter Evelein

De universiteiten staan nog zeer aarzelend tegenover de verhoging van het collegegeld voor studenten die geen recht meer hebben op studiefinanciering. De Eerste Kamer is dinsdag begonnen met de behandeling van het wetsvoorstel dat zo’n ingreep mogelijk maakt.

Pieter Evelein