Aantal te verwachten eerstejaars daalt weer

Daarmee is een einde gekomen aan het opmerkelijke herstel van de vooraanmeldingen sinds het enorme dieptepunt begin januari. Toen meldden zich ruim twintig procent minder eerstejaars aan bij de universiteiten dan een jaar daarvoor. Half januari kwamen er echter in één week tijd 1287 vooraanmelders bij tegen 486 in dezelfde week van 1994.

Zowel de Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen als de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen (NVS) voorspelden dat de vooraanmeldingen verder zouden aantrekken. Van een massale overstap van vwo-leerlingen naar het hoger beroepsonderwijs en van havo-leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs is in ieder geval geen sprake. De aanmeldingen voor het hbo dalen nog erger dan die voor de universiteiten. Navraag bij enkele grote scholen voor het middelbare beroepsonderwijs wijst uit dat de belangstelling voor deze onderwijssoort ongeveer gelijk is gebleven. (HOP/P.E.)

Pieter Evelein

Het verwachte aantal eerstejaars studenten voor het cursusjaar 1995-’96 daalt weer. Tot de peildatum 18 maart 1995 meldden zich veertien procent minder kandidaten aan bij de universiteiten dan op dezelfde datum in 1994. In februari lag het verschil nog rond de 12,5 procent. Ook aan de hogescholen wordt de achterstand op vorig jaar weer groter.

Pieter Evelein